Opłata za przegląd wyższa o 50%. Nowe ceny od 19 września
98 zł - tyle płaciliśmy za badanie techniczne auta przez ostatnie 20 lat. Od 19 września w życie weszła nowa, wyższa stawka: 149 zł. Właściciele samochodów z instalacją gazową zapłacą jeszcze więcej: 245 zł.
2025-09-19, 09:35
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Od 19 września wzrosły stawki za obowiązkowy przegląd. Za samochód osobowy cena wyniesie 149 zł
- Stacje kontroli chciały znacznie większych podwyżek, rozmowy na ten temat trwały latami
- Opłaty zostały podwyższone po raz pierwszy od ponad 20 lat
Nowe stawki za przegląd. Od 19 września 2025 o 50 zł więcej
Stawki za badanie techniczne pojazdu nie była podnoszona od 2004 roku, gdy została ustalona na 98 zł. Od tego czasu koszty warsztatów poszły znacząco w górę i już od lat diagności domagali się podwyższenia opłat za badania. Cena "przeglądu" wzrosły ostatecznie od 19 września.
"Badanie techniczne" to nie "przegląd"
Chociaż w mowie potocznej oba określenia często używane są zamiennie, poprawnym i oficjalnym terminem na obowiązkową kontrolę pojazdu jest "badanie techniczne". Wyjaśniamy kluczowe różnice.
1. Badanie techniczne
(tzw. przegląd rejestracyjny)
Obowiązek wynika z ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Wyłącznie uprawniony diagnosta na Stacji Kontroli Pojazdów (SKP).
Dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego.
Pozytywny wynik jest potwierdzany wpisem do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK).
2. Przegląd samochodu
(tzw. okresowy/serwisowy)
Brak – jest to czynność zalecana, często warunkująca utrzymanie gwarancji.
Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) lub dowolny warsztat.
Konserwacja pojazdu, wymiana części i płynów eksploatacyjnych.
Wpis w książce serwisowej pojazdu.
Cecha | Badanie techniczne | Przegląd samochodu (okresowy) |
---|---|---|
Charakter | Obowiązkowe, wymagane przez prawo | Dobrowolne, zalecane przez producenta |
Miejsce | Stacja Kontroli Pojazdów (SKP) | ASO lub dowolny warsztat |
Cel | Dopuszczenie do ruchu drogowego | Utrzymanie sprawności, konserwacja, gwarancja |
Nazwa oficjalna | Badanie techniczne | Przegląd okresowy, przegląd serwisowy |
Nazwa potoczna | Przegląd rejestracyjny, przegląd | Przegląd, serwis |
Nowe stawki za przegląd - ile trzeba będzie zapłacić?
Zgodnie z rozporządzeniem nowe stawki ustalono na znacznie wyższym poziomie niż dotychczas. Jednak na poziomie niższym niż domagali się diagności (którzy dla aut osobowych proponowali koszt co najmniej 200 zł).
Stawki za przegląd od 19 września 2025:
- samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w.1) — 149 zł
- motocykl, ciągnik rolniczy — 94 zł
- samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. — 234 zł
- samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16 t d.m.c., ciągnik samochodowy balastowy — 269 zł
- autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą — 304 zł;
- pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) — 96 zł (dodawane do kwoty przeglądu, całkowita opłata 245 zł).
🚗 Poradnik: Jak przygotować auto do przeglądu, by nie płacić dwa razy?
Jadąc na przegląd w ostatniej chwili, upewnij się, że przejdziesz go za pierwszym razem. Sprawdź 5 najczęstszych powodów negatywnego wyniku:
Oświetlenie: Sprawdź, czy działają wszystkie światła (mijania, drogowe, stop, kierunkowskazy, postojowe). Wymiana żarówki to grosze.
Opony: Upewnij się, że bieżnik ma co najmniej 1,6 mm głębokości i nie ma na oponach widocznych uszkodzeń.
Wycieki: Sprawdź pod maską i pod autem, czy nie ma widocznych wycieków oleju lub innych płynów eksploatacyjnych.
Klakson i wycieraczki: To drobiazgi, o których łatwo zapomnieć, a diagnosta na pewno je sprawdzi.
Pęknięta szyba: Duże pęknięcie w polu widzenia kierowcy to pewna dyskwalifikacja.
Na razie nie został zrealizowany drugi postulat diagnostów, czyli coroczna i automatyczna waloryzacja stawek za przegląd. Rząd nie rozstrzygnął jeszcze kwestii tego, jakiego wskaźnika użyć. Wiadomo tylko, że zamierza dokonać tej zmiany w drodze nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym, a nie za pomocą rozporządzenia. Dzięki temu coroczna waloryzacja miałaby pewniejsze umocowanie i trudniej byłoby rządowi się z niej wycofać np. przy okazji wyborów.
Czytaj także:
- Nowe zasady badań technicznych. Lista usterek, za które stracisz dowód na miejscu
- Zgłosił nieprawidłowo zaparkowany samochód. Dostał 300 zł kary
- Jak podróżować pociągiem za darmo lub za złotówkę? Rusza wielka promocja
Źródło: Fakt/Andrzej Mandel