Barbórka na liście dziedzictwa UNESCO? Będziemy świętować nawet po zamknięciu kopalń
W grudniu 2025 roku UNESCO może wpisać Barbórkę na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Zwyczaje związane z górniczym świętem będą dzięki temu kultywowane na długo po tym, gdy zostaną zamknięte ostatnie kopalnie.
2025-12-04, 09:59
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Zobowiązanie na przyszłość: Wpis na prestiżową listę UNESCO nie jest jedynie wyróżnieniem, ale przede wszystkim nakłada na depozytariuszy oraz lokalne samorządy obowiązek aktywnego wspierania i pielęgnowania górniczych tradycji.
- Wniosek międzynarodowy: Kandydatura została złożona wspólnie przez Polskę, Austrię i Luksemburg, co podkreśla uniwersalny charakter górniczego etosu, niezależnie od wydobywanego surowca czy granic państwowych.
- Pełny zakres ochrony: Proces heritagizacji obejmuje nie tylko same uroczystości z 4 grudnia, lecz cały „ekosystem” kultury, w tym mundur górniczy, specyficzny język zawodowy (socjolekt), pozdrowienie „Szczęść Boże!” oraz Karczmy Piwne i Combry Babskie.
Barbórka ma zostać wpisana na Listę reprezentatywną niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości prowadzoną przez UNESCO. Wniosek złożony w 2024 roku ma zostać przyjęty przez Komitet Międzyrządowy ds. Ochrony Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w grudniu 2025 roku.
- W 2049 roku ma zostać zamknięta ostatnia kopalnia na Górnym Śląsku. Ten wpis to dla nas zobowiązanie do zachowania dziedzictwa, które przemija – wyjaśniła PAP historyczka i koordynatorka wpisu, dr Beata Piecha-van Schagen z Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Ekspertka podkreśliła, że Barbórka niesie ze sobą wartości uniwersalne, celebrując przeżycie kolejnego roku w zdrowiu i szczęściu oraz wzmacniając wspólnotę, co jest esencją dla mieszkańców regionów górniczych.
Kandydatura Barbórki i związanych z nią tradycji ma charakter wielonarodowy. W przygotowaniu wniosku wzięły udział grupy z Polski, Austrii i Luksemburga. Strona polska reprezentuje szerokie spektrum wydobycia: górnictwo węgla kamiennego (Górny i Dolny Śląsk, w tym Wałbrzych), górnictwo soli (Wieliczka i Bochnia) oraz górnictwo kruszców (potomkowie górników rud z Tarnowskich Gór). Austrię reprezentują grupy ze Styrii i Karyntii (np. Bad Bleiberg), a Luksemburg – górnicy rud żelaza z regionu Minett, gdzie ostatnia kopalnia została zamknięta w 1981 roku, lecz tradycja jest wciąż silnym elementem tożsamości.
– Barbórka to święto, które od zawsze było początkiem i końcem roku dla górników. To czas radości i wspólnego celebrowania przetrwania kolejnego roku w zdrowiu. Wpis na Listę Reprezentatywną prowadzoną przez UNESCO nie jest tylko prestiżowym wyróżnieniem, oznacza także zobowiązania dotyczące ochrony i pielęgnowania tradycji, a także dostosowania jej do współczesnych wyzwań - powiedziała PAP dr Piecha-van Schagen.
„Uroczystość św. Barbary, patronki górników, przypada 4 grudnia. Coroczne obchody obejmują uroczystości religijne i świeckie dla górników i oraz społeczności lokalnych w miejscowościach górniczych i pogórniczych. Górnicy noszą uroczyste mundury lub stroje robocze i organizują publiczne przemarsze przez miejsca, w których pracują, wraz z przedstawicielami społeczności, stowarzyszeń, władz lokalnych. Parady są często prowadzone przez górnicze orkiestry dęte. Wizerunki świętej Barbary, które można znaleźć w kopalniach, kościołach, a także w pobliżu miast i wsi w formie pomników, są odwiedzane przez praktykujących i dekorowane kwiatami” – napisano we wniosku do UNESCO.
Barbórka dziedzictwem kulturowym. Co znajdzie się pod ochroną UNESCO?
Wniosek o wpis dotyczy znacznie szerszego wachlarza elementów niż tylko sama data 4 grudnia. Ma on objąć cały ekosystem kulturowy, którego zadaniem jest budowanie tożsamości górniczej.
Barbórka: dziedzictwo kulturowe UNESCO
Kluczowe obszary objęte wnioskiem o wpisanie tradycji górniczych na prestiżową listę.
Obchody 4 grudnia
Całokształt uroczystości: msze św., parady, biesiady, akademie.
Znaczenie: Podkreślenie dualizmu sacrum (świętość) i profanum (zabawa) w życiu górnika.
Mundur górniczy
Symbol tożsamości, hierarchii i ciągłości historycznej.
Ochrona: Zachowanie wzorów i znaczenia poszczególnych elementów, takich jak czako (nakrycie głowy) i barwy (czarna i zielona).
Socjolekt zawodowy
Specyficzny język i terminologia górnicza (np. "szychta", "fedrować", "szola").
Zasięg: Używany nie tylko w pracy pod ziemią, ale i w codziennym życiu społeczności górniczych.
Pozdrowienie "Szczęść Boże"
Uniwersalny kod kulturowy górników.
Funkcja: Używane jako powitanie i pożegnanie (w kopalni i poza nią), wyrażające troskę, życzenie pomyślności i wspólnotę.
Muzyka Orkiestr Dętych
Ochrona repertuaru i funkcji społecznej orkiestr górniczych.
Towarzyszenie: Orkiestry są obecne w życiu górnika od narodzin aż do pogrzebu, będąc nieodłącznym elementem krajobrazu dźwiękowego Śląska.
Folklor i zwyczaje
Rytuały inicjacyjne ("Skok przez skórę"), zabawy karnawałowe ("Babski Comber"), wierzenia (Skarbnik).
Dom: Zwyczaje domowe, dekoracje i tradycyjne potrawy związane ze świętem.
Kult św. Barbary
Praktyki religijne i dbałość o kaplice oraz wizerunki patronki.
Transmisja: Przekazywanie wiary i tradycji w rodzinach z pokolenia na pokolenie.
Czy zachowanie zwyczajów Barbórki, w tym tych związanych z akademiami, oznaczać będzie także kultywowanie tradycji wypłacania nagród dla górników? Koordynatorka wniosku wyjaśniła, że ten element nie zostanie zachowany.
– Co po mszach i nabożeństwach? Uroczystości w kopalniach – akademie, podczas których wręczane są nagrody górnikom, słynne zegarki wręczane jubilatom z okazji 25-lecia pracy w górnictwie. To z kolei tradycja sięgająca drugiej połowy XIX w. Niestety ta część obchodów po zamknięciu kopalń bezpowrotnie zniknie – powiedziała „Dziennikowi Zachodniemu” dr Beata Piecha-van Schagen.
Zmiana odpowiedzialności. Koszty tradycji przechodzą na depozytariuszy
Wpis na Listę UNESCO nie jest wyłącznie symbolicznym gestem, ale pociąga za sobą konkretne zobowiązania. Zgodnie z „Konwencją UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego”, najważniejszym elementem wniosku jest program ochrony i podtrzymania żywotności dziedzictwa.
W praktyce oznacza to przeniesienie na depozytariuszy tradycji odpowiedzialności za jej kultywowanie. Dopóki kopalnie działają, to one finansują orkiestry zakładowe i Karczmy Piwne. Wraz z likwidacją zakładów, tradycje te często zanikają.
Depozytariuszami dziedzictwa są formalnie osoby i podmioty, które tę tradycję przechowują i kultywują. Obejmują one m.in. historyków, instytucje kultury, samorządy oraz same wspólnoty. Wpis wymusza na państwie i samorządach wsparcie dla stowarzyszeń i grup kultywujących zwyczaje, zapewniając im narzędzia do pozyskiwania grantów na działalność edukacyjną, zakup mundurów czy utrzymanie orkiestr. W ten sposób, to właśnie depozytariusze stają się kluczem do zachowania autentyczności i żywotności Barbórki.
Mundur górniczy: symbolika i hierarchia
Więcej niż strój roboczy. To nośnik historii, tradycji i kodu informującego o randze w kopalni.
Geneza: Górnicza "Armia"
Mundur wywodzi się z historycznych strojów korpusów górniczych, które w dawnych wiekach miały status paramilitarny.
Górnicy byli postrzegani jako "armia" walczącą z siłami natury, stąd wojskowy charakter ubioru.
Czako i kod pióropusza
Nakrycie głowy z pióropuszem z kogucich piór. Kolor piór ściśle informuje o randze i funkcji:
Szpada górnicza
Honorowa broń paradna, noszona przy lewym boku. Kiedyś służyła do obrony, dziś jest najwyższym symbolem godności górniczej, nadawanym za zasługi.
Cechy: Nie posiada cech bojowych (jest stępiona), co podkreśla pokojowy, choć zdyscyplinowany charakter zawodu.
Barbórka. Jak dziś świętuje górnicza brać?
Obchody Barbórki (4 grudnia, w dzień wspomnienia św. Barbary) to skomplikowany system rytuałów, który pełni funkcję spajającą dla społeczności górniczych. Tradycje te są żywe zarówno w czynnych zakładach, jak i w miastach pogórniczych.
Uroczystości rozpoczynają się już o świcie, kiedy to orkiestry zakładowe maszerują ulicami górniczych osiedli (np. na popularnym Nikiszowcu w Katowicach), budząc mieszkańców. Następnie odbywają się msze święte w kościołach katolickich lub nabożeństwa w kościołach.
W kopalniach mają miejsce uroczyste akademie, podczas których wręczane są nagrody, a jubilaci z okazji 25-lecia pracy w górnictwie otrzymują słynne zegarki – tradycja ta sięga drugiej połowy XIX wieku.
Najbardziej widowiskowym i integrującym elementem są biesiady. Karczmy Piwne, męski rytuał wywodzący się ze zwyczajów średniowiecznych gwarków, są formalnym spektaklem, często z symbolicznym przyjmowaniem młodych górników do stanu. Równolegle, kobiety świętują na Combrach Babskich, spotkaniach bez udziału mężczyzn (poza obsługą), mających charakter karnawałowy.
Barbórka: biesiady i rytuały
Część nieoficjalna, kluczowa dla budowania więzi społecznych w środowisku górniczym.
Karczma Piwna ("Stara i młoda strzecha")
Dla kogo: Rytuał wyłącznie męski, wywodzący się z tradycji średniowiecznych gwarków i akademickich.
Struktura: Sala podzielona na dwie rywalizujące ławy (Lewą i Prawą). Nad całością czuwa "Wysokie Prezydium w sprawach piwnych nigdy nieomylne".
Atrybuty: Uczestnicy w mundurach, pamiątkowe kufle (co roku inny wzór, przedmiot kolekcjonerski).
Przebieg: Sformalizowany spektakl ze śpiewem pieśni (często rubasznych), konkursami (picie na czas, wbijanie gwoździ) i "sądem piwnym", który humorystycznie wytyka błędy.
Comber Babski
Dla kogo: Odpowiedź kobiet na męskie biesiady. Wstęp dla mężczyzn surowo wzbroniony (z wyjątkiem obsługi, która jednak musi wykupić swoje "winy").
Charakter: Zabawa karnawałowa. Kobiety przebierają się w fantazyjne stroje tematyczne.
Funkcja: Wentyl bezpieczeństwa pozwalający odreagować stres związany z niebezpieczną pracą mężów. Manifestacja kobiecej solidarności.
Wpisany na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Skok przez skórę (Lis Major)
Co to jest: Klasyczny rytuał przejścia (rite de passage). Uroczyste przyjęcie młodych adeptów ("lisów") do stanu górniczego.
Symbolika "Skóry": Element dawnego stroju roboczego – fartuch noszony na pośladkach, chroniący przed wilgocią i urazami.
Ceremonia: Symboliczny skok ze stopnia (szybu) przez skórę trzymaną przez starszych gwarków (Skarbnika i Lisa Majora). Finałem jest pasowanie szpadą na górnika, oznaczające dojrzałość zawodową.
Barbórka potrafi jednak przetrwać nawet tam, gdzie górnictwo zniknęło. Przykładem jest Wałbrzych, gdzie wydobycie zakończono w latach 90.. Tamtejsze obchody przekształciły się w "Festiwal Tradycji Górniczych", a rolę kopalni przejęły instytucje kultury, takie jak Centrum Nauki i Sztuki "Stara Kopalnia". Doświadczenia Wałbrzycha, a także Austrii i Luksemburga, pokazują, że święto może ewoluować w dziedzictwo regionalne, zachowując autentyczność.
Wpis na listę UNESCO ma pomóc w globalnym zabezpieczeniu tego kruchego dziedzictwa, zapewniając, że kiedy zamilkną maszyny wyciągowe, orkiestry dęte będą grały dalej, a tradycja przetrwa jako wspólnotowe święto tożsamości.
Czytaj także:
- Miliardy na górnictwo, a tylko 11% trafia do kopalń. Co z resztą pieniędzy?
- Barbórka. Jak górnicze święto obchodzono na przestrzeni wieków
- Górnicza amnestia na Barbórkę? Górnicy powołują się na "tradycję", w sieci wrze
Źródło: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie“/PAP/Dziennik Zachodni/Michał Tomaszkiewicz