Chińczycy zawojują świat produktami "Made in Japan"

2012-02-27, 12:50

Chińczycy zawojują świat produktami "Made in Japan"
Szanghaj, Chiny. Foto: fot. SXC

Chińczycy wykupują renomowane firmy japońskie, które przeżywają kryzys i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.

Japońskie koncerny w 2011 roku dotknęły dwie klęski żywiołowe. Pierwszą było tsunami, a drugą powódź w Tajlandii, gdzie zlokalizowanych jest wiele fabryk japońskich. Do złej koniunktury doszły jeszcze problemy związane z rekordowo wysoką wartością jena w stosunku do walut światowych. Dla chińskich i koreańskich producentów walczących o rynki zagraniczne było to okazją do ataku na pozycję Japończyków, którzy tradycyjnie wiedli od lat prym w tej dziedzinie. Pojawiły się nowe elementy strategii powiększania swoich wpływów, zwłaszcza przez producentów chińskich. Chińczycy wykupują przeżywające kryzys firmy japońskie i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.


Jak donosi singapurski dziennik Lianhe Zaobao, chińska firma Haier produkująca elektronikę użytkową rozszerza swoją ekspansję na rynku japońskim. Nowym elementem strategii rozwoju stało się wprowadzenie nowej linii produktów pod nazwą AQUA, wykonywanych w fabrykach japońskich.


Haier w lecie 2011 roku wykupił za ok. 1 mld dolarów od przeżywającego poważne problemy finansowe koncernu Panasonic znaną firmę Sanyo. W skład transakcji wchodzi wiele zakładów produkcji sprzętu AGD i elektroniki. Wraz z marką przejęte zostały również zagraniczne oddziały produkcji na terenie Malezji, Indonezji, Filipin i Wietnamu - w sumie 9 zakładów wraz z załogą, liczącą 2300 osób. W ten sposób Haier zagwarantował sobie dominację na rynku Południowo-Wschodniej Azji w produkcji lodówek (17 proc. rynku światowego) i pralek automatycznych (14,7 proc.).



Polecane

Wróć do strony głównej