Naiwny jak senior... firmy oszukują emerytów na potęgę
Zła jakość towarów, nieprawdziwe informacje o produktach i nieuczciwy marketing. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął po lupę firmy sprzedające swoje produkty seniorom.
2012-08-31, 13:06
Posłuchaj
Większość z nich prowadzi system  sprzedaży bezpośredniej i namawia starszych ludzi na różnego rodzaju  wyjazdy i prezentacje. Tyle że, jak mówi współautorka raportu Barbara  Romańczak - Graca, promocje oferowane przez te firmy są iluzją. Podaje  ona przykład jednej z promocji, podczas której miał być podany słodki  poczęstunek i napoje. Już na miejscu okazało się, że ciastka nie  dojechały, a napojów zabrakło.           Sprzedawców oferujących garnki, urządzenia do leczenia  wszystkich chorób, czy uzdrawiające preparaty  interesuje tylko sprzedaż  produktu po jak najwyższej cenie - mówią przedstawiciele UOKIK - u. Ich  zdaniem  postępowanie przedsiębiorców jest w wielu przypadkach  nieuczciwe.
Najczęściej spotykaną, nieuczciwą praktyką było  utrudnianie odstąpienia od umowy. Przedsiębiorcy przez ten czas po  prostu nie wydawali dokumentów potwierdzających jej zawarcie. Na umowach  brakowało też informacji o rzeczywistych kosztach zaciągniętego kredytu  na zakup produktu. 
Najwięcej skarg do UOKIK - u przychodzi od osób,  które przekroczyły 60 rok życia. W 2011 roku do rzeczników konsumentów  wpłynęło ponad 30 tysięcy skarg od osób, które kupiły towary od  akwizytora lub przez internet.               Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował ponad  dwadzieścia firm prowadzących sprzedaż bezpośrednią lub internetową. Po  kontroli zostanie wszczętych prawie 30 postępowań w sprawie naruszenia  zbiorowych interesów konsumentów. Ponadto UOKIK wytoczy 10 pozwów o  uznanie klauzul za niedozwolone.