Kobieta szef ma argumenty, a mężczyzna wymusza
Kobiety w Polsce nadal dużo rzadziej niż mężczyźni zasiadają we władzach spółek. A szkoda.
2012-10-16, 14:46
Posłuchaj
Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte, kobiety w biznesie stosują inne taktyki wywierania wpływu niż mężczyźni, co firmy mogą skutecznie wykorzystać.
Kobiety częściej niż mężczyźni budują lojalność pracowników, promują samodzielność i inspirują.
Doktor Dorota Wiśniewska Juszczak ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej podkreśla, że kobiety częściej przekonują do swych racji za pomocą faktów, argumentów, kompetentnych danych. Mężczyźni natomiast częściej niż kobiety stosują taktyki wymiany i wymuszania. Są one skuteczne w pewnych sytuacjach - na przykład kryzysowych. Taktyki te działają jednak krótkotrwale.
Autorzy raportu zwracają przy tym uwagę, że firmy, w których reprezentowane są taktyki wykorzystywane przez mężczyzn, jak i te stosowane kobiety pozwalają najlepiej wykorzystać potencjał pracowników, co przekłada się na wynik.
Badanie "Kobiety i władza w biznesie" przeprowadzono w czerwcu i lipcu, ma grupie 242 menedżerów, metodą kwestionariusza internetowego, wśród największych polskich przedsiębiorstw z różnych branż.
Na zlecenie Deloitte, Instytut Homo Homini zapytał Polaków czy płeć przełożonego ma znaczenie. Okazuje się, że dla większości z nas - 68 procent - nie ma, co piąta jednak osoba wolałaby, żeby to mężczyzna był szefem. Kobietę przełożonego chciałoby mieć jedynie 8 procent badanych.
Badanie Instytutu Homo Homini przeprowadzono we wrześniu na ogólnopolskiej próbie 1100 osób.
REKLAMA