CPK da impuls do powstania nowych linii kolejowych dużych prędkości. Wiemy, ile będą liczyły kilometrów

2021-06-11, 13:31

CPK da impuls do powstania nowych linii kolejowych dużych prędkości. Wiemy, ile będą liczyły kilometrów
Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie czasu przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min.Foto: twitter/CPK/fly4free.pl

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie blisko 1800 km nowych linii kolejowych - powiedział w piątek na I Forum Morskim w Gdańsku wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Marcin Horała był jednym z uczestników debaty pt. "Gospodarka morska a uwarunkowania komunikacyjne w Polsce. Inwestycje kolejowe i rozbudowa systemu kolejowego w ramach projektu CPK" zorganizowanej przez Radio Gdańsk w ramach I Forum Morskiego.

Powiązany Artykuł

PKP_1.jpg
Do CPK będą wiodły nowe tory kolejowe na trasie Warszawa Zachodnia - Łódź

Koleje to lwia cześć inwestycji w CPK

- Centralny Port Komunikacyjny (CPK), jak popatrzymy na nakłady finansowe, to w największej części jest to program inwestycji kolejowych. W ramach CPK powstanie blisko 1800 kilometrów nowych linii kolejowych – oczywiście z centralnym węzłem połączonym z nowym hubowym lotniskiem - mówił Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.

To bardzo ważne, bo udział kolei w przewozach towarów w Polsce jest wciąż "znacząco mniejszy" w porównaniu do państw zachodniej Europy.

- Aby to poprawić, nie obejdzie się bez budowy nowej infrastruktury kolejowej. Ta infrastruktura kolei dużych prędkości, która powstanie w ramach CPK, będzie w oczywisty sposób nastawiona przede wszystkim na przewozy pasażerskie. To oznacza, że strumień pasażerów przeniesie się na tę sieć i zwolni się przepustowość na tej "starej" infrastrukturze w znacznie większym stopniu dla przewozów towarowych - dodał.

Powiązany Artykuł

pociąg pkp intercity 1200.jpg
Centralny Port Komunikacyjny nabiera kształtów. Powstanie plan węzła kolejowego

Linie do CPK pomogą wejść do globalnej infrastruktury

Marcin Horała podkreślił, że Polska potrzebuje "wpięcia do światowego systemu transportowego".

- Bo wtedy jest usługa logistyczna, dystrybucyjna. Wtedy są też opłaty, cła, podatki itd. Prosty tranzyt, że tylko coś przejedzie przez Polskę, praktycznie nic nam nie daje, a wręcz można powiedzieć, że jest to dla nas stracona okazja - stwierdził pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tego typu huby komunikacyjne będą też atrakcyjnymi miejscami dla inwestorów z innych branż spoza logistyki i transportu.

Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK
Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK Prędkości, z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK

Jak CPK zdynamizuje gospodarkę?

Marcin Horała dodał, że w renomowanej międzynarodowej firmie zamówiona została analizę wpływu budowy CPK na krajową gospodarkę.

- Specjaliści tej firmy wyliczyli, że w perspektywie do 2034 roku to będzie prawie bilion, prawie tysiąc miliardów złotych, dodatkowej produkcji do polskiego PKB. To będzie dodatkowy dopalacz dla gospodarki, którego musimy szukać. Bo ten model, który mieliśmy do tej pory, oparty głównie na eksploatacji "surowca naturalnego" w postaci taniej siły roboczej, się kończy. Polacy więcej zarabiają i przestaliśmy już być konkurencyjni pod tym względem - mówił pełnomocnik rządu ds. CPK.

Czym będzie CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na powierzchni ok. 3000 ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Zgodnie z zapowiedziami, CPK powinien być zbudowany do końca 2027 r. (opr. Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz/PAP) Zgodnie z zapowiedziami, CPK powinien być zbudowany do końca 2027 r. (opr. Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz/PAP)

PR24/PAP/sw

Polecane

Wróć do strony głównej