X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Do CPK będą wiodły nowe tory kolejowe na trasie Warszawa Zachodnia - Łódź

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2021 10:00
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla 140-kilometrowego odcinka nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia - CPK – Łódź - podała spółka. Ma być oddany do użytku przed końcem 2027 r. i będzie pierwszym elementem systemu kolei dużych prędkości.
Jedna z wizualizacji CPK
Jedna z wizualizacji CPKFoto: TT/STH_hub

"Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce" - poinformowała spółka w piątkowej informacji prasowej.

Jak poinformowało CPK, za najkorzystniejszą ofertę uznano konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Wspólnie przygotują one studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla planowanej nowej linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź (bez odcinka w obrębie węzła CPK, którego dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych CPK).

Spółka przekazała, że zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 24,7 mln zł. Pozostałe oferty złożono przez konsorcja: Egis i Jaf-Geotechnika (29,5 mln zł netto) oraz Voessing Polska i Instytut Kolejnictwa (30,9 mln zł). O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 50 proc.).

pociąg pkp intercity 1200.jpg
Marcin Horała: będzie blisko 200 dodatkowych kilometrów tras kolejowych do CPK

Nowe tory to szybszy dojazd

Jak podkreślono, nowe tory kolejowe umożliwią dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut, a ze stolicy do Łodzi – w 45 minut (obecnie 1 godz. 20 min). Z Łodzi do CPK pasażerowie dotrą pociągiem w 30 minut.

Nowa linia włączy Port Solidarność, budowany w ramach CPK, w system kolei dużych prędkości w Polsce, a w ramach kolejnych etapów poprowadzi dalej w stronę Wrocławia i granicy z Czechami (docelowo powstanie także kolejowa odnoga w kierunku Poznania).

Na 140-kilometrowym odcinku Warszawa – CPK – Łódź pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Jednocześnie parametry projektowe (np. promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości do 350 km/h – jeśli będzie taka potrzeba. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.

Nowa linia Warszawa - Łódź, jako element tzw. "szprychy" nr 9, będzie powiązana z istniejącymi szlakami, czyli z linią nr 3 między stacjami Ożarów Mazowiecki i Błonie; linią nr 11 między stacjami Bełchów i Łowicz Główny; liniami nr 17, 458 i 541 (poprzez wschodnią głowicę stacji Łódź Widzew).

"Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r." - podano.

twitter-PKPPLK.jpg
Budowa CPK szansą na rewitalizację linii kolejowej z Orzysza do Mrągowa. Podpisano list intecyjny

Wykonawca dostarczy badania geologiczne i prognozy ruchu

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy - np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.

Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK Prędkości, z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK

Następnym etapem prac przygotowawczych - po wykonaniu STEŚ - będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych CPK.

Czym są "szprychy" do CPK? 

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK. źrodło: CPK

PR24/PAP/sw

Czytaj także

W tym roku PKP Intercity kupi nowy tabor za pieniądze z EBI. Wiemy o jakie sumy chodzi

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2021 11:20
PKP Intercity zamierza od tego roku wykorzystywać środki, które spółka pozyskała dzięki umowie kredytowej zawartej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) - poinformowała PAP rzeczniczka kolejowego przewoźnika Katarzyna Grzduk.
rozwiń zwiń