Ograniczenia na A1 znikną jeszcze przed wakacjami. Wkrótce 80 km nowej autostrady

2022-06-18, 10:30

Ograniczenia na A1 znikną jeszcze przed wakacjami. Wkrótce 80 km nowej autostrady
E-bilet autostradowy należy kupić przed rozpoczęciem przejazdu płatnym odcinkiem autostrady.Foto: GDDKiA/Twitter

Przed wakacjami zostanie usunięte ograniczenie prędkości na nowych odcinkach autostrady A1 między Radomskiem i Częstochową. Jak zapowiada GDDKiA, w najbliższym czasie ograniczenie powinno też zniknąć na odcinkach Tuszyn - Piotrków Trybunalski oraz Kamieńsk - Radomsko.

Zgodnie z informacjami katowickiego oddziału GDDKiA, choć na odcinku A1 od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ od grudnia ubiegłego roku ruch odbywa się pełnym przekrojem obu jezdni (po trzy pasy w każdym kierunku), wykonawca zadeklarował tam uzyskanie pozwolenia na użytkowanie do 23 czerwca, co oznacza, że wtedy też znikną ograniczenia prędkości.

Jak podała Dyrekcja, podobnie ma być na sąsiednim odcinku Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego. W efekcie kierowcy zyskają łącznie blisko 24-kilometrowy odcinek autostrady z maksymalną dopuszczalną Kodeksem drogowym prędkością przejazdu - 140 km/h.

Prędkość wzrośnie do 140 km/h

GDDKiA przekazała, że na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski oraz Kamieńsk - Radomsko, "w najbliższym czasie" również planowane jest usunięcie obecnych ograniczeń prędkości do 100 km/h. W efekcie również na tych odcinkach dopuszczalna prędkość wzrośnie do 140 km/h.

W budowie pozostaje ostatni, 24-kilometrowy odcinek pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, który ma zostać udostępniony do ruchu w przekroju obu jezdni jeszcze w tym roku. Obecnie kierowcy mają na nim do dyspozycji jedną jezdnię, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

Budowę ostatnich brakujących dotąd odcinków autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim i Częstochową podzielono przed kilkoma laty na pięć odcinków realizacyjnych, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez woj. łódzkie, a jeden przez woj. śląskie (16,9 km).


Gotowa na przełomie 2022 i 2023 r.

Fragment "A" (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto realizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto budują odcinek "C" (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek "D" (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykonuje Intercor.
Najpóźniej powstanie odcinek "B" między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto realizuje Mirbud.

Odcinek "E" od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ (16,9 km) za 597 mln zł brutto wykonuje Polaqua.

Całkowita długość budowanej na terenie obu województw autostrady liczy 81 km. W całości ma być ona gotowa na przełomie 2022 i 2023 r. Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.


Dofinansowanie ze środków UE

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy to ponad 2,8 mld zł.

Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej