UOKiK skontroluje znane sieci sklepów. Dino, Żabka i Selgros pod lupą

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada, czy znane sieci handlowe - Żabka, Dino i Selgros - nie wykorzystują przewagi kontraktowej wobec swoich kontrahentów. Zastrzeżenia budzą m.in. opłaty, które sieci pobierają od dostawców.

2022-07-06, 11:44

UOKiK skontroluje znane sieci sklepów. Dino, Żabka i Selgros pod lupą
Od tego, jak Polacy oceniają koniunkturę, zależą ich zachowania gospodarcze. A więc kupują więcej lub mniej towarów, oszczędzają lub nie, prowadzą ważne inwestycje lub się z nimi wstrzymują. Jednym słowem, decydują o konsumpcji . Foto: A_B_C/ Shutterstock

Prezes UOKiK prowadzi badanie rynku, w którym sprawdza m.in., czy warunki usług świadczonych przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych mogą stanowić przejaw nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.

"Sprawdzane usługi polegają na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń związanych ze sprzedażą towarów, np. z zakresu marketingu czy logistyki" - wskazano. Sieć pobiera w zamian za nie różnego rodzaju opłaty okołosprzedażowe - dodano.

To nie pierwsze takie postępowanie

Przypomniano, że pierwsze postępowania wyjaśniające oparte na ustaleniach tego badania dotyczyły spółek Carrefour i Auchan Polska. "W kolejnych prezes UOKiK sprawdzi praktyki Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska (właściciel sieci Selgros Cash & Carry)" - stwierdzono. Dwaj ostatni przedsiębiorcy, jak przekazał urząd, pobierają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty za transport produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów.

- Niedopuszczalna jest sytuacja, w której dostawcy muszą płacić za czynności, które stanowią integralną część działalności sieci lub nie wiedzą, jakie konkretne działania będą realizowane przez większego kontrahenta na ich rzecz" - zaznaczył prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w środowej informacji. Wskazał, że takie praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

REKLAMA

- Sprawdzamy, czy właśnie tak jest w przypadku Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska – przekazał Chróstny.

Zwrócono uwagę, że centralny system dystrybucji towarów jest integralną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny one ponosić we własnym zakresie. "Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów" - oceniono. Dodano, że zakres niektórych usług świadczonych przez trzy spółki na rzecz dostawców "może być określany w niejasny sposób".

Czytaj także:

Postępowanie "w sprawie"

UOKiK zaznaczył, że postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom.

REKLAMA

"Jeśli w ich trakcie potwierdzi się, że sprawdzane praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty przedsiębiorcom" - wyjaśniono. Wskazano, że organizatorom sieci handlowych może wówczas grozić kara do 3 proc. rocznego obrotu.

Urząd przypomniał, że za podobne praktyki prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash. Ponadto UOKiK przygotowuje raport dotyczący opłat za usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej