Polska bankowość cyfrowym liderem. "Zauważalnie rośnie mobilna dostępność"

Stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego przekracza średnią światową - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte. Spośród 30 banków zaliczanych do grona cyfrowych liderów sześć pochodzi z Polski. W ramach raportu Deloitte "Digital Banking Maturity 2022" analizie poddano 304 banki w 41 krajach.

2022-09-29, 14:33

Polska bankowość cyfrowym liderem. "Zauważalnie rośnie mobilna dostępność"
W ostatnich latach banki w Polsce istotnie zwiększyły funkcję informacyjną aplikacji mobilnej.Foto: shutterstock/fizkes

Jedną z przewag polskiego sektora jest proces otwarcia konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej.

"Możliwość tę oferuje 80 proc. polskich banków, podczas gdy nawet wśród globalnych cyfrowych liderów odsetek ten wynosi aż o 13 punktów procentowych mniej" - czytamy w raporcie.

Cyfrowi liderzy

Przeanalizowane w ramach raportu banki zostały podzielone na cztery kategorie: "najlepsze wyniki osiągnęli cyfrowi liderzy (digital champions) wyznaczający kierunki digitalizacji sektora bankowego, do których zalicza się 30 banków, spośród których aż sześć pochodzi z Polski".

Kolejną grupę stanowią pretendenci (digital smart followers), usiłujący naśladować liderów branży. Ostatnie dwie grupy to naśladowcy (digital adopters), będący w początkowych fazach cyfryzacji swojej działalności, oraz mający największe zaległości w tym obszarze maruderzy (digital latecomers).

REKLAMA

Według autorów raportu polski sektor bankowy jest "świadomy korzyści wynikających z rozszerzenia oferty usług cyfrowych i rozbudowywania relacji z klientem". Wskazano, że obok działań na rzecz rozwoju "codziennych" funkcjonalności bankowych (dotyczących np. zarządzania kontem, wykonywania przelewów), to właśnie w tym obszarze dokonano największych inwestycji.

"Spośród wszystkich sekcji najbardziej wyróżnia się rozwój oferty narzędzi inwestycyjnych oraz zdalnego zarządzania kartami płatniczymi" - poinformowano.

Obecność urządzeń mobilnych

- Polskie banki zauważyły, że klienci poszukują narzędzi do zarządzania osobistymi środkami, co stało się szczególnie widoczne w czasach wysokiej inflacji - zwrócił uwagę Przemysław Szczygielski z Deloitte.

Jak stwierdził, "wiele osób usiłuje uchronić wartość swoich oszczędności, co z kolei przekłada się na wzrost popularności takich produktów, jak lokaty strukturyzowane czy jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, które można nabyć za pomocą aplikacji mobilnej".

REKLAMA

Jak stwierdzono w raporcie, coraz częstsza obecność urządzeń mobilnych w życiu codziennym znajduje odzwierciedlenie w digitalizacji usług bankowych. Do najczęściej wykonywanych operacji przy pomocy smartfona zaliczono wyszukiwanie informacji o produktach bankowych, sprawdzanie stanu konta, wykonywanie przelewów oraz inwestowanie.

Zdalne usługi bankowe

"Preferencje klientów przekładają się też na sytuację na polskim rynku" - zaznaczono.

W ostatnich latach banki w Polsce "istotnie zwiększyły funkcję informacyjną aplikacji mobilnej (możliwość uzyskania informacji o produktach, cennikach itp.) - w porównaniu z poprzednią edycją badania ich zaawansowanie zwiększyło się aż o 41 pkt proc., do poziomu 69 proc." - wskazano.

Dodano, że "zauważalnie wzrosła również mobilna dostępność funkcjonalności otwierania konta (o 20 pkt proc.) oraz budowania relacji z klientem (o 18 pkt proc.) poprzez usługi dodatkowe".

REKLAMA

Oceniono, że upowszechnienie zdalnych usług bankowych "nieodwracalnie zmieniło sektor bankowy". Możliwość zdalnego otwarcia konta osobistego w przynajmniej jednym z dwóch kanałów - przez internet lub poprzez aplikację mobilną - oferuje obecnie 80 proc. cyfrowych liderów oraz niemal 70 proc. pozostałych banków.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej