Waloryzacja wartości kontraktów na utrzymanie dróg. GDDKiA: pierwsze aneksy już podpisaliśmy

Wkrótce będą aneksy waloryzacyjne dotyczące kontraktów na bieżące utrzymanie dróg i mniejszych inwestycji - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dotąd wpłynęło ponad 200 wniosków o waloryzację wynagrodzenia. Waloryzacja ma dotyczyć umów, które pierwotnie zostały zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy oraz tych, które zostały zawarte przed 24 lutego 2022.

2022-11-09, 11:46

Waloryzacja wartości kontraktów na utrzymanie dróg. GDDKiA: pierwsze aneksy już podpisaliśmy
Wkrótce powinna ruszyć budowa drogi ekspresowej #S17 z Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego - podaje GDDKiA.Foto: GDDKiA/Twitter

"Znając potrzeby rynku, rozpoczęliśmy proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne" - poinformowała GDDKiA.

Dodano, że określono założenia do planowanego procesu aneksowania już zawartych umów na utrzymanie dróg.

10-proc. limit waloryzacyjny

Waloryzacja ma dotyczyć umów, które: pierwotnie zostały zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lub termin ich realizacji został przedłużony umownie na okres dłuższy niż 12 miesięcy (przedłużenie nie wynikało z winy wykonawcy), jak też tych, które zostały zawarte przed 24 lutego 2022 lub po 24 lutego, a oferty w przetargu złożone zostały przed tym terminem.

"Na początku września br. spotkaliśmy się z przedstawicielami firm utrzymaniowych i zaprezentowaliśmy wypracowane (główne) założenia dotyczące waloryzacji. Pierwsze aneksy już podpisaliśmy. Rozpatrujemy kolejne wnioski" - poinformowała Dyrekcja.

REKLAMA

Wskazała, że dotąd wpłynęło do niej ponad 200 wniosków o waloryzację wynagrodzenia.

Obecnie, jak wyjaśniono, w umowach GDDKiA stosowany jest 10-proc. limit waloryzacyjny.

"Obejmuje on umowy zawierane na wszystkich etapach prac nad inwestycją drogową, tj. od opracowania dokumentacji przygotowawczej, poprzez projekt, aż po roboty budowlane i nadzór nad realizacją kontraktu" - zaznaczono.

Taki limit waloryzacyjny obejmie też długookresowe prace związane z utrzymaniem istniejących dróg.

REKLAMA

"Mechanizm waloryzacyjny zakłada, że ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone jest pół na pół między inwestora i wykonawcę, a waloryzacja może przybierać wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne, tj. +/- 10 proc." - przekazano.

Większy limit finansowy

Jak poinformowała GDDKiA, "mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku". Dodano, że wprowadzony przez GDDKiA w styczniu 2019 r. system bierze pod uwagę szereg kluczowych dla robót drogowych wskaźników publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i to na ich podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący cenę.
24 maja rząd zdecydował o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Obejmuje to też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których był na niższym poziomie.

W dwóch lipcowych turach - jak podano - podpisano 50 aneksów z 18 wykonawcami; w sierpniu kolejne 34 aneksy; a we wrześniu osiem. Jednocześnie dwa aneksy zostały podpisane przy okazji zawierania nowych umów na realizację inwestycji.

"Z kolei zgodnie z przyjętym harmonogramem w październiku podpisaliśmy kolejne siedemnaście aneksów. To łącznie 111 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców" - przekazano.

REKLAMA

Podpisywane aneksy, jak wyjaśniono, dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

"Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych" - zaznaczono.

Analiza ryzyka i rzetelna wycena

Według GDDKiA podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie także do tych wykonawców, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie, jak również składali oferty w latach 2021-2022 (przed wybuchem wojny) i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy.

Zwrócono uwagę, że w skład "koszyka" obejmującego główne elementy cenotwórcze wpływające na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).

REKLAMA

"Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w 'koszyku' (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe)" - wskazano.

GDDKiA podkreśliła, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert.


PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej