Inwestycje kolejowe w Warszawie z unijnym dofinansowaniem

2022-12-14, 14:45

Inwestycje kolejowe w Warszawie z unijnym dofinansowaniem
Wokół dworca Warszawa Zachodnia przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, ok. 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Prace mają się zakończyć na przełomie 2023 i 2024 roku.Foto: PKP PLK/Twitter

PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały unijne dofinansowanie dla inwestycji prowadzonych w aglomeracji warszawskiej. Chodzi o modernizację dworca Warszawa Zachodnia oraz o remont dworca Warszawa Główna.

Projekt przewiduje również dostosowanie dworca Warszawa Gdańska do zwiększonego ruchu pasażerskiego. Umowy zostały podpisane przez przedstawicieli PKP PLK oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowita wartość projektów, to prawie 2 miliardy, 640 milionów złotych, z czego dofinansowanie obejmuje ponad półtora miliarda złotych.

Przebudowa i modernizacja dworca Warszawa Zachodnia jest jedną z największych inwestycji prowadzonych przez kolejarzy w aglomeracji Warszawskiej. Przed rozpoczęciem prac dworzec był zaniedbany, nie dostosowany do rosnącego ruchu pasażerskiego, a także pełen barier dla osób , które mają trudności z poruszaniem się.

Przebudowa ma zwiększyć komfort podróżowania i zwiększyć przepustowość całej linii średnicowej. Dworzec Warszawa Zachodnia będzie całkowicie zadaszony, na perony będzie można dojść wygodnym przejściem podziemnym. Stacja będzie połączona z planowanym węzłem tramwajowym, który zwieńczy budowaną już nową trasę z Wilanowa na dworzec zachodni właśnie.

Modernizacja Warszawy Głównej i Zachodniej

Kolejarze otrzymają także dofinansowanie na przebudowę dworca Warszawa Główna. Inwestycja była konieczna ze względu na przerzucenie dużej ilości ruchu na tak zwaną linię obwodową i odciążenie linii średnicowej ze względu na remont dworca zachodniego. Według ostatnich deklaracji przedstawicieli PKP PLK, prace mają się zakończyć na przełomie 2023 i 2024 roku.

Prace związane z przystosowaniem dworca Warszawa Główna do ruchu pasażerskiego obejmowały budowę nowych peronów, budowę częściowego zadaszenia, systemów informacji pasażerskiej, a także budowę kładki, która umożliwia szybkie dojście do dworca zarówno ze strony dzielnicy Ochota, jak i dzielnicy Wola. Co więcej zarządca sieci kolejowej planuje inne prace modernizacyjne na całym odcinku linii średnicowej – jednego z najbardziej uczęszczanych odcinków kolejowych w kraju.

Tak samo zakończyły się prace związane z dostosowaniem dworca Warszawa Gdańska do zwiększonego ruchu pasażerskiego.

Po rozpoczęciu prac związanych z dworcem Warszawa Zachodnia konieczne było przekierowanie kilkudziesięciu pociągów pasażerskich, przede wszystkim dalekobieżnych, właśnie na warszawę gdańską. Jest to dworzec, który przez dziesięciolecia obsługiwał przede wszystkim ruch lokalny. Zwiększenie tak zwanych potoków pasażerskich wymusiło dostosowanie infrastruktury dworcowej.

Na co pójdą środki z UE?

- Dofinansowanie sprawi, że będziemy mogli refinansować prace, które już się zakończyły – powiedział wiceprezes PKP PLK Arnold Bresh. W tej chwili spółka przygotowuje wnioski o wypłaty tak, żeby można było certyfikować te wydatki. Wiceprezes PKP PLK wskazał też, że umowa została podpisana dopiero teraz ze względu na to, że dopiero na tym etapie można było w jednoznaczny sposób określić korzyści płynące z tych inwestycji.

Kolejarze planują także modernizację dworca Warszawa Wschodnia, a także całej linii średnicowej.

 



 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw



 

 

Polecane

Wróć do strony głównej