PKP Intercity odebrały kilkadziesiąt nowych wagonów. To część większego zamówienia

Spółka PKP Intercity odebrała 60 nowych wagonów drugiej klasy wyprodukowanych przez poznańskiego producenta H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych - poinformował przewoźnik. Dodano, że docelowo do PKP IC trafi 81 wagonów z tego zakładu.

2022-08-22, 11:40

PKP Intercity odebrały kilkadziesiąt nowych wagonów. To część większego zamówienia
Od początku roku do końca października 2022 roku, pociągami PKP Intercity podróżowało 48,8 miliona pasażerów. To blisko 19,9 miliona osób więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.Foto: PKPIntercity/twitter

Łącznie do narodowego przewoźnika trafi 81 pojazdów wyprodukowanych przez zakład ze stolicy wielkopolski. Kontrakt o wartości blisko 700 milionów  złotych jest częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji".

Realizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. W sumie PKP Intercity otrzyma 81 wagonów, a wartość całego zamówienia wyniesie 697,3 mln brutto.

Wagony głównie bezprzedziałowe

W skład odebranego taboru wchodzi 27 wagonów bezprzedziałowych, 23 wagony przedziałowe i 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami do przewożenia rowerów. W nowych pojazdach pasażerowie korzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej czy toalet z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie.

Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Pozwoli to efektywnie wykorzystać czas spędzony w podróży, niezależnie od tego, czy podróżni będą chcieli się zrelaksować czy popracować.

REKLAMA

Pojazdy poznańskiej fabryki pozwolą także na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 kilometrów na godzinę. Nowe wagony mogą być użytkowane na terenie wszystkich państw Unii Europejskiej.   

Współpraca z H. Cegielski

Realizowana umowa to kolejny etap współpracy PKP Intercity zakładami Cegielskiego w Poznaniu. Producent z końcem 2019 roku, na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 milionów złotych.

W listopadzie 2020 roku flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej  wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych. Umowa opiewała na ponad 60 milionów złotych. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 9 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Do spółki trafi 13 takich pojazdów, a łączna wartość kontraktu wynosi ponad 90 milionów złotych. 

W kwietniu tego roku PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej  wraz z modernizacją 90 wagonów pasażerskich oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 milionów złotych. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 miliarda złotych.

REKLAMA

Strategia PKP Intercity 

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 roku spółka przeznaczy 27 miliardów złotych na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży.

Przedstawiciele PKP Intercity zapewniają, że normą staną się podróże z prędkością 160-250 kilometrów na godzinę, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 kilometrów na godzinę.  

Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, na przykład osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

REKLAMA

Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Czytaj także:

IAR/AleksanderPszoniak/PR.24.pl/mk


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej