CPK. Port Solidarność stanie się transportowym sercem Polski

2022-12-29, 15:32

CPK. Port Solidarność stanie się transportowym sercem Polski
Budowa Portu Lotniczego Solidarność ma się rozpocząć w przyszłym roku. Zakończenie jest planowane na koniec 2027 roku. Foto: Twitter/CPK

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), czyli Port Solidarność, stanie się po jego wybudowaniu sercem ogólnopolskiego środkowoeuropejskiego systemu transportowego, łącząc sieć autostrad i system kolei wielkiej prędkości. Rok 2022 obfitował w przełomowe dla tego gigantycznego projektu umowy i decyzje o strategicznym znaczeniu dla powodzenia inwestycji. 

- W połowie 2023 r. rozpoczną się prace przy budowie Portu Solidarność - zapewnił wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK. Przekazał również, że wcześniej zacznie się budowa tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi.

W programie "Gość Wiadomości" w TVP Info Marcin Horała powiedział, że niemal pewne jest, iż "fizyczna budowa, a dokładniej - prace przygotowawcze, mają rozpocząć się w 2023 r.".

Czytaj także:

Na początku października spółka CPK złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie raport dot. oceny oddziaływania na środowisko Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak informowano, dokument to element wniosku o wydanie tzw. decyzji środowiskowej.

W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości lotniska i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK - wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej - ma zostać wybudowany do 2027 r.

Co z nabywaniem gruntów pod lotnisko?

Do Programu Dobrowolnych Nabyć dotyczącego pozyskiwania ziemi pod Centralny Port Komunikacyjny zgłosiło się ponad 650 właścicieli nieruchomości o powierzchni 1500 hektarów - poinformowała spółka CPK.


Zgodnie z zapowiedziami, CPK powinien być zbudowany do końca 2027 r. (opr. Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz/PAP) Zgodnie z zapowiedziami, CPK powinien być zbudowany do końca 2027 r. (opr. Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz/PAP)

- W listopadzie zanotowaliśmy największą dynamikę zgłoszeń od czasu rozpoczęcia programu w grudniu 2020 r. Etap wykonywania operatów szacunkowych, składania ofert, negocjacji, podpisywania protokołów uzgodnień, a docelowo zawierania umów dotyczy powierzchni już prawie 1500 hektarów - poinformował rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.

Jak dodał, uwzględniając tylko zgłoszone do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) nieruchomości z obszaru planowanej lokalizacji lotniska ogłoszonej w czerwcu, "w procesie składania przez CPK ofert i nabywania terenu jest jedna trzecia tego terenu".

- Te liczby pokazują, że wyraźnie zwiększa się zaufanie do programu PDN i akceptacja dla towarzyszących mu dodatkowych świadczeń. W efekcie skokowo rośnie liczba sfinalizowanych transakcji. Dotychczas podpisaliśmy umowy na ponad 200 ha - poinformował Konrad Majszyk.

Przypomniał, że zgodnie z Ustawą o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK przystępujący do PDN właściciel dostanie kwotę odpowiadającą 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu.

Master plan na lotniczą inwestycję

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold, które będzie generalnym projektantem, czyli tak zwanym master architektem. Do jego głównych zadań należy zaprojektowanie terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i węzła transportowego. Oferta Foster+Partners i Buro Happold została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego. Ze zwycięskim konsorcjum na potrzeby tego zadania współpracuje polska pracownia projektowa Kuryłowicz&Associates.

Wartość umowy to prawie 700 mln zł - równowartość 150 mln euro. Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

- Zwycięzcę wyłoniliśmy w trybie dialogu konkurencyjnego. Jego częścią były warsztaty, podczas których kandydaci mogli przedstawić swoją wizję projektu CPK. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się jednak dopiero teraz. Razem ze światowymi architektami opracujemy ostateczny projekt najważniejszego elementu polskiego układu transportowego. To wyjątkowy moment - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Kto wybuduje lotnisko i terminal CPK?

Centralny Port Komunikacyjny wybrał oferty w pierwszym przetargu na projektowanie obiektów wspierających lotnisko.

Spółka planuje podpisać umowę ramową z 13 podmiotami, które zaprojektują m.in. wieżę kontroli lotów czy centrum operacyjne portu lotniczego. Wśród 13 podmiotów, które spełniły warunki udziału w postępowaniu przetargowym, znalazło się dziewięć firm i cztery konsorcja. Rozstrzygnięty przetarg to pierwsza z dwóch umów ramowych na projektowanie tzw. obiektów wspierających.

- Ta pierwsza dotyczy projektowania m.in. takich obiektów jak: wieża kontroli ruchu lotniczego, centrum operacyjne lotniska, budynki służb ratowniczo-gaśniczych, utrzymania i zarządzania lotniskiem oraz biura służb lotniskowych - powiedział rzecznik spółki Konrad Majszyk.

Obiekty towarzyszące powstaną w najbliższym sąsiedztwie projektowanych przez master architekta terminala pasażerskiego i dworca kolejowego.

- Wieża kontroli lotów będzie kluczowym elementem lotniska. Obok terminala ma szansę stać się jego najbardziej rozpoznawalnym budynkiem, jak ma to miejsce np. na nowym lotnisku w Stambule - podkreślił rzecznik CPK.

Dodał, że projektowane obiekty będą wspierać i uzupełniać bieżącą działalność terminala pasażerskiego i pozostałej infrastruktury lotniska. Będą też z nim zintegrowane, tak by zapewnić bezawaryjną obsługę lotów i bezpieczeństwo ruchu.

Inwestycje kolejowe CPK

- Centralny Port Komunikacyjny dostał pozwolenie na realizację tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. W 2023 r. rozpocznie się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury nad planowanym tunelem - poinformowała spółka CPK.

Spółka CPK otrzymała pozwolenie na budowę związaną z realizacją swojego najbardziej zaawansowanego projektu, czyli tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Chodzi o prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, na zachód od dworca Łódź Fabryczna. Roboty powinny ruszyć w pierwszej połowie 2023 roku.
Kluczowy element trasy Kolei Dużych Prędkości.

- To jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów. To pierwsze pozwolenie na budowę w historii projektu CPK. Ten tunel to kluczowy element przygotowywanej przez nas trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią i Wrocławiem. To także inwestycja, która wspólnie z realizowaną obecnie w Łodzi przez PKP PLK budową tunelu podmiejskiego pozwoli znacznie lepiej i zgodnie z przeznaczeniem wykorzystać dworzec Łódź Fabryczna - przekazał prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

- Dla przyspieszenia procedur poprzedzających budowę wykorzystaliśmy część spośród dokumentacji przedprojektowej, która powstała przed laty, zanim w 2011 roku przygotowania do budowy tak zwanej linii igrek zostały niepotrzebnie wstrzymane - podkreślił Wild.


Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK

Firmy chcą pozyskać umowy na inwestycje w infrastrukturę CPK

26 firm z Polski i całego świata złożyło oferty w przetargu CPK na drugą umowę dla projektowania tzw. obiektów wspierających w Porcie Lotniczym Solidarność, czyli m.in. hoteli, biur, terminali cargo i parkingów. Finalnie spółka podpisze umowę ramową z maksymalnie 15 podmiotami. Szacowana wartość obu umów to łącznie 500 milionów złotych.

Wykonawcy wyłonieni w drugim przetargu na Projektowanie Obiektów Wspierających będą odpowiedzialni za projekty obiektów z obszaru nowego lotniska oraz jego najbliższego sąsiedztwa. Zaprojektują m.in. budynki dla centrum Airport City, związanego z funkcjonowaniem portu lotniczego. Powstaną w nim biura, hotele, parkingi wielopoziomowe, obiekty rozrywkowo-kulturalne, kompleksy handlowe, kongresowe i wystawiennicze, z przeznaczeniem do wykorzystania przez podmioty komercyjne i publiczne.

Czytaj także:


- Cieszy nas tak duże zainteresowanie rynku. W pierwszej odsłonie przetargu zgłosiło się 15 firm i konsorcjów projektowych, teraz aż 26. To podmioty z dużym doświadczeniem projektowym, zatrudniające cenionych specjalistów, którzy nadadzą Airport City oraz obiektom znajdującym się w obszarze lotniska ciekawy i wyjątkowy charakter - powiedziała Eliza Wysocka z Biura Projektowania i Inżynierii Programu Lotniskowego.

Z wykonawcami wybranymi na podstawie kryteriów jakościowych - zarówno w pierwszym, jak i w drugim przetargu - spółka CPK podpisze umowy ramowe. Konkretne zadania będą im zlecane w wyniku postępowań wykonawczych.


PR24/PAP/IAR/sw/kor


Polecane

Wróć do strony głównej