Rekord portu w Gdyni. To efekt dobrych wyników eksportu zboża oraz importu węgla

2023-01-29, 11:25

Rekord portu w Gdyni. To efekt dobrych wyników eksportu zboża oraz importu węgla
Nadbrzeże promowe portu Gdynia. . Foto: port Gdynia/twitter

- Z roku na rok notujemy wzrost ilości przeładowanych towarów. Ubiegły rok, to wzrost o prawie 6 proc. w stosunku do roku 2021 – powiedział prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj.

- Nie ma co ukrywać, że największy udział w tym wyniku miały węgiel i koks. Trzeba jednak zauważyć, że olbrzymia mobilizacja dotycząca importu surowców energetycznych dotyczyła głównie ostatnich miesięcy roku, więc był to naprawdę duży wysiłek, do którego zaangażowaliśmy terminale działające w obszarze gdyńskiego portu - powiedział Jacek Sadaj.

Prezes portu Gdynia podkreślił, że dobre wyniki w przeładunku towarów są efektem eksportu zboża.

-Jesteśmy liderem wśród portów nadbałtyckich, jeżeli chodzi o obsługę tego ładunku. W kolejnych latach możemy się spodziewać dalszych wzrostów w tym zakresie, ponieważ infrastruktura i suprastruktura portowa jest w tym kierunku rozbudowana, a koniunktura na rynku jest sprzyjająca. Jesteśmy w trakcie rozstrzygania postępowania na 30-letnią dzierżawę Terminala Zbożowego – jednego z trzech terminali, które obsługują ładunki agro w Porcie Gdynia.

Inwestycje w nadbrzeża przeładunkowe

-W międzyczasie prowadzimy inwestycje związane z modernizacją Nabrzeża Indyjskiego. Będzie to nabrzeże głębokowodne o rzędnej 16 m, więc jesteśmy przekonani, że ta palma pierwszeństwa, jeżeli chodzi o produkty agro będzie utrzymana – powiedział Sadaj.

Kilka tygodni temu zostało rozstrzygnięte postępowanie na wykonawcę przebudowy Nabrzeża Indyjskiego.

Wzrost przeładunków kontenerów

- W Porcie Gdynia przeładunki kontenerów realizowane są w oparciu o dwa terminale: Terminal BCT i Terminal GCT. Obecnie obserwujemy ogólnoświatowy trend zmniejszenia ilości ładunków skonteneryzowanych, natomiast jesteśmy przekonani, że jest to sytuacja tymczasowa. Rozstrzygając w grudniu ubiegłego roku postępowanie na 30-letnią dzierżawę terminala kontenerowego, oddając również nowe powierzchnie składowe pod te ładunki, prognozujemy, że w perspektywie tej dużej umowy ładunki w Porcie Gdynia będą się mogły również rozwijać – powiedział prezes portu Gdynia Jacek Sadaj.

Port zewnętrzny Gdyni

Prezes Sadaj podkreślił, że największą inwestycją w ponad 100-letniej historii Portu Gdynia będzie budowa portu zewnętrznego.

-To bardzo ważna inwestycja, ponieważ świadomi tego, że Port Gdynia jest dzisiaj otoczony tkanką miejską wiemy, że jedyną szansą dla dalszego rozwoju jest budowanie tego nowego terenu – tłumaczył Sadaj.

Pogłębianie toru żeglugowego

Aktualnie trwa pogłębianie i poszerzanie toru podejściowego do gdyńskiego portu.

-To inwestycja realizowana w porozumieniu z Urzędem Morskim w Gdyni. Są to działania skorelowane z pogłębianiem basenów wewnętrznych w Porcie Gdynia. Dzięki niej dostęp od strony wody będzie dużo lepszy i bezpieczniejszy, a akweny wewnętrzne pogłębione do rzędnych 16 m. Z kolei nabrzeża będą przygotowane do obsługi statków oceanicznych – powiedział Jacek Sadaj.

Plany na 2023 rok

Prezes Portu Gdynia wymienił też kilka wyzwań stojących przed portem w roku 2023 roku. Chodzi o wyłonienie dzierżawcy dla Terminala Zbożowego na okres 30 lat oraz dzierżawcy nowego placu w Porcie Zachodnim. Zależy nam na tym, aby nasze wszystkie tereny pracowały optymalnie.

-Wydaje mi się, że w skali Bałtyku jesteśmy portem, który ma najwyższy współczynnik pracujących terenów i chcielibyśmy ten wysoki wynik utrzymać – podkreślił Jacek Sadaj prezes portu Gdynia.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej