Telewizory wychodzą z mody? Spada sprzedaż, "dla branży nadchodzą wymagające miesiące"

2023-02-03, 08:35

Telewizory wychodzą z mody? Spada sprzedaż, "dla branży nadchodzą wymagające miesiące"
zdjęcie ilustracyjne. Foto: fizkes/Shutterstock

W Polsce sprzedaje się coraz mniej telewizorów. W ostatnim kwartale ubiegłego roku spadek wyniósł niemal 20 proc. rok do roku - wynika z danych firmy GfK. W całym 2022 r. spadek nie był już tak duży, gdyż wyniósł 1,4 proc. Zmalała również wartość sprzedaży - o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w samym IV kwartale.

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65, 43, 55 i 50 cali. Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40 cali) i bardzo duże telewizory (powyżej 65 cali).

Sprzęt nowoczesny technologicznie

Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.

- 10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji - powiedział Wiesław Peché z GfK.

Jak podaje GfK, pomimo że w całym 2022 r. średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ubiegłego roku o 2,2 proc. rdr, wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne.

Ograniczona dostępność tańszych modeli

Według GfK, w najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów.

- Jest zbyt wcześnie, by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych - podkreśla ekspert.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej