Ile kilometrów dróg wybuduje Polska na rzecz unijnej sieci transportowej TEN-T? Znamy szacunki resortu infrastruktury

2023-02-14, 12:00

Ile kilometrów dróg wybuduje Polska na rzecz unijnej sieci  transportowej TEN-T? Znamy szacunki resortu infrastruktury
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Polska do 2030 roku zbuduje więcej dróg wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T niż pierwotnie zakładano - poinformował we wtorek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że w ramach sieci TEN-T w Polsce powstanie do 2030 roku 3 tys. 800 km dróg.

4 lutego 2023 r. w Warszawie rozpoczęła się konferencja "Redefinicja łańcuchów logistycznych w świetle nowej polityki transportowej TEN-T".

W wydarzeniu, zorganizowanym w ramach inicjatywy Europa Karpat, biorą udział m.in. Prezydent Andrzej Duda, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister - wykonujący zadania szefa KPRM Marek Kuchciński.

Na konferencji obecni są także: minister infrastruktury i mieszkalnictwa Szwecji Andreas Carlson, minister infrastruktury i transportu Grecji Konstantinos Karamanlis oraz minister transportu i komunikacji Litwy Marius Skuodis.

W dyskusjach uczestniczą też przedstawiciele ministerstw ds. transportu państw UE, przedstawiciele Komisji Europejskiej zajmujący się tematyką transportową, europejscy koordynatorzy korytarzy TEN-T przebiegających przez Polskę, przedstawiciele europejskich zarządców infrastruktury kolejowej, europejskich portów morskich oraz międzynarodowych instytucji finansowych.

Via Carpatia to pierwszy krok

– Marzenia o dobrze skomunikowanej Europie Środkowej - Europie Karpat powoli stają się rzeczywistością. Symbolem tych dobrych zmian jest Via Carpatia - powiedział minister Marek Kuchciński. Szef KPRM wspomniał, że ten szlak drogowy, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim, jest nazywany "drogą życia" dla Europy Środkowej.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że w ostatnich latach Polska aktywnie uczestniczy w unijnych decyzjach dotyczących transportu wzdłuż wschodniej granicy wspólnoty.

– Rola krajów Europy Środkowej, państw Inicjatywy Trójmorza jest obecnie kluczowa. Dlatego rozwijamy infrastrukturę na osi północ-południe. To Via Carpatia i Via Baltica, ale także inwestycje kolejowe: Rail Baltica, a w przyszłości także Rail Carpatia - powiedział minister  Adamczyk.

– Jeszcze 8 lat temu instytucje unijne nie wiedziały, czym jest planowany szlak Via Carpatia. Głos naszego regionu nie był słyszany, a stanowisko Polski szerzej znane. Dzisiaj nikt w Brukseli nie ma wątpliwości, że jest to sprawa ważna dla całej wspólnoty - dodał minister.

– Marzenia o dobrze skomunikowanej Europie Środkowej - Europie Karpat powoli stają się rzeczywistością. Symbolem tych dobrych zmian jest Via Carpatia - powiedział minister Kuchciński. Szef KPRM wspomniał, że ten szlak drogowy, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim, jest nazywany "drogą życia" dla Europy Środkowej.


W Polsce Via Carpatia przebiega przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK8 i S19, a jego długość to około 680 km W Polsce Via Carpatia przebiega przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK8 i S19, a jego długość to około 680 km

Polska aktywnie działa na rzecz unijnej sieci transportowej

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że w ostatnich latach Polska aktywnie uczestniczy w unijnych decyzjach dotyczących transportu wzdłuż wschodniej granicy wspólnoty.

– Rola krajów Europy Środkowej, państw Inicjatywy Trójmorza jest obecnie kluczowa. Dlatego rozwijamy infrastrukturę na osi północ-południe. To Via Carpatia i Via Baltica, ale także inwestycje kolejowe: Rail Baltica, a w przyszłości także Rail Carpatia - powiedział minister  Adamczyk.

– Jeszcze 8 lat temu instytucje unijne nie wiedziały, czym jest planowany szlak Via Carpatia. Głos naszego regionu nie był słyszany, a stanowisko Polski szerzej znane. Dzisiaj nikt w Brukseli nie ma wątpliwości, że jest to sprawa ważna dla całej wspólnoty - dodał minister.

- Mówimy o korytarzach komunikacyjnych sieci TENT. Ten próg wyznaczony, ilości korytarzy do 2030 roku, to 3 tys. 800 km. Tylko dróg o charakterze autostradowym i dróg ekspresowych. Z tego w Polsce wykonano już 3 tys. 300 km. Zrealizowaliśmy już 87 proc. sieci TENT w ramach inwestycji drogowych, których powinniśmy i mamy obowiązek zrealizować do roku 2030. Na pewno te limity, te wielkości w Polsce przekroczymy - powiedział szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył we wtorek w międzynarodowej Konferencji z cyklu Europa Karpat: "Redefinicja łańcuchów logistycznych w świetle nowej polityki transportowej TEN–T".

TEN-T pomoże w handlu Międzymorzu

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że sieć TEN-T w Polsce pozwoli na utworzenie w relacjach transgranicznych wspólnej sieci komunikacyjnej. Minister przypomniał, że w skład sieci TEN-T wchodzą najważniejsze w Unii Europejskiej drogi, linie kolejowe, porty morskie i lotnicze.

Szef resortu infrastruktury przypomniał, że pod koniec grudnia ubiegłego roku otwarto 24-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej Via Baltica z Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Cała droga po stronie polskiej ma być gotowa do 2025 roku.
Minister Adamczyk powiedział, że trwa budowa ostatniego fragmentu drogi S3, która połączy Świnoujście z Czechami i południem Europy.


Posłuchaj

Minister A.Adamczyk o Via Baltica. 0:29
+
Dodaj do playlisty

 

Pierwsze odcinki Rail Baltica będą uruchamiane od 2027 roku. Natomiast cały korytarz transgraniczny, czyli trasa z Tallina przez Rygę, Kowno z odnogą do Wilna i dalej do Białegostoku, powinna zostać ukończona w 2030 roku. W tym samym czasie ma powstać odcinek kolei dużych prędkości łączący Pragę, Brno, Bratysławę i Budapeszt.

Plan TEN-T uwzględni nowy korytarz transportowy z polskich portów

Konferencja jest okazją do podsumowania pierwszego etapu rewizji map europejskiej sieci transportowej, zakończonego przyjęciem przez Radę UE podejścia ogólnego do zmienionego rozporządzenia TEN-T.

W prowadzonych na poziomie europejskim pracach legislacyjnych, które zmienią rozporządzenie ws. sieci TEN-T utworzono nowy korytarz łączący polskie porty w Trójmieście oraz wschodnią i południową Polskę ze Słowacją, Węgrami, Rumunią, Bułgarią i Grecją. Korytarz ten przyjął nazwę korytarza Morze Batyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.

Przyjęte przez ministrów ds. transportu państw członkowskich UE regulacje w zakresie polityki TEN-T stanowią ważny element wyrównywania historycznych dysproporcji komunikacyjnych w Europie i tworzenia spójnej sieci transportowej.

W obecnej sytuacji wojny na Ukrainie stwarza to także nowe możliwości wzmocnienia infrastruktury transportowej, jako elementu bezpieczeństwa w regionie. Rola krajów Europy Środkowej, państw Inicjatywy Trójmorza jest w tym kontekście obecnie kluczowa.


PR24/IAR/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej