Asfaltowe eksperymenty Orlenu. Koncern testuje nowoczesne nawierzchnie dróg, tym razem w Braniewie
Odcinek drogi, który pozwoli porównać nawierzchnię wykonaną w trzech różnych technologiach asfaltowych wykonali Orlen Asfalt i Zarząd Dróg Powiatowych w Braniewie (Warmińsko-mazurskie). To projekt zrealizowany w ramach w Programu "Innowacyjne Drogi Samorządowe" - poinformowała spółka z Grupy Orlen.
2023-08-09, 14:36
Projektem objęto drogę powiatową 1320N na trasie Lelkowo - Krzekoty, która - jak wyjaśnił Orlen Asfalt - jest głównym szlakiem transportowym w regionie, przy czym jest mocno obciążony pojazdami transportującymi drewno. Z tego powodu Zarząd Dróg Powiatowych w Braniewie wytypował właśnie ten odcinek do realizacji w ramach programu "Innowacyjne Drogi Samorządowe".
"Celem projektu jest promocja innowacyjnych rozwiązań w budowie dróg lokalnych" - przypomniała spółka Grupy Orlen.
Jak wyjaśniono, w przypadku drogi Lelkowo - Krzekoty w powiecie braniewskim do remontu zniszczonej nawierzchni zastosowano trzy różne rodzaje asfaltu: tradycyjny asfalt drogowy, asfalt modyfikowany polimerem w celu poprawy jego właściwości oraz asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA, który jest obecnie produktem o najlepszych właściwościach użytkowych dostępnym na polskim rynku.
Ponad 100 projektów badawczych
Orlen Asfalt podkreślił, że w każdym odcinku drogi, który zyskał nową nawierzchnię, zainstalowano czujniki odkształceń, które na dalszym etapie projektu pozwolą na dokładną ocenę pracy konstrukcji drogi - ich zakup sfinansowała Politechnika Gdańska.
REKLAMA
Prezes Orlen Asfalt Paweł Wachnik zwrócił uwagę, że celem programu "Innowacyjne drogi samorządowe" jest promocja nowych i zarazem znanych nam już technologii asfaltowych, które wyraźnie przedłużają trwałość dróg, w porównaniu z powszechnie stosowanymi rozwiązaniami.
- Poprzez realizację takich przedsięwzięć, jak ten na obszarze Zarządu Dróg Powiatowych w Braniewie, możemy pokazać przewagę proponowanych przez nas technologii i zachęcić zarówno inwestorów, jak i firmy wykonawcze, do ich szerszego stosowania - powiedział Wachnik.
Orlen Asfalt przypomniał, że Program "Innowacyjne Drogi Samorządowe" został tam zainicjowany dwa lata temu. Spółka podkreśliła jednocześnie, iż w ramach innowacyjnych rozwiązań zrealizowała dotąd ponad 100 projektów badawczych i 16 wdrożeń nowych produktów.
Ograniczenie nadmiernego hałasu
Jak zaznaczono w informacji, spółka aktywnie współpracuje również z samorządami i jednostkami akademickimi w zakresie rozwoju i promocji nowoczesnych technologii asfaltowych.
REKLAMA
Orlen Asfalt wspomniał, iż należąc do koncernu multienergetycznego Orlen jest jednym z największych w Europie Środkowej dostawców asfaltów, wykorzystywanych do budowy nawierzchni drogowych.
"Od 20 lat Orlen Asfalt jest również liderem w dziedzinie rozwoju technologii asfaltowych" - podkreśliła spółka.
Pod koniec 2022 r. Orlen Asfalt informował m.in., że wraz z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach zbada możliwości ograniczenia nadmiernego hałasu komunikacyjnego przy zastosowaniu cichych nawierzchni z asfaltem wysokomodyfikowanym ORBITON HiMA - celem projektu jest obniżenie hałaśliwości nawierzchni mniej więcej o połowę.
Wcześniej spółka informowała, iż w związku z realizacją Programu "Innowacyjne Drogi Samorządowe" nawiązano współpracę z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Zarządem Dróg Powiatowych Lęborku, z powiatem Pruszkowskim, gminą-miastem Płock, a także z Urzędem Miasta Włocławek.
REKLAMA
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA