340 mln pasażerów w ubiegłym roku. Kolej notuje największy wzrost od 23 lat
Na kolei obserwujemy największy wzrost przewozów pasażerów od 23 lat - poinformował w środę w Karpaczu prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Dodał, że wzrosty są też notowane w przewozach towarów. W związku z wojną na Ukrainie istotnie spada jednak transport intermodalny, głównie z Chin.
2023-09-06, 15:52
Prezes UTK wziął udział w panelu Forum Ekonomicznego w Karpaczu, który poświęcono inwestycjom kolejowym. Jak zauważył, w ostatnich latach obserwowane są bardzo duże wzrosty, jeżeli chodzi o przewóz pasażerów.
- To są największe wzrosty od 23 lat. Polscy przewoźnicy pasażerscy przewieźli w 2022 r. ponad 340 mln pasażerów - podał Ignacy Góra.
- Obserwujemy również zmianę jakościową: pasażerowie, klienci chcą korzystać z usług kolei. Jestem głęboko przekonany, że ten trend będzie się utrzymywał. Oczywiście tutaj cały czas trzeba podejmować działania, żeby zachęcać; nie jest też tak, że w całej Polsce równomiernie pasażerowie chcą korzystać z usług - dodał.
Wzrosty także w ruchu towarowym
Ignacy Góra uściślił, że najlepsza sytuacja pod tym względem jest wokół dużych aglomeracji, jak Warszawa, Gdańsk, Kraków, Wrocław, gdzie średnio statystycznie pasażer korzysta z kolei 20-26 razy w ciągu roku.
REKLAMA
- Jeżeli chodzi o ścianę wschodnią, niestety ten wymiar jest dużo niższy, np. mieszkańcy woj. podlaskiego korzystają z kolei tylko dwa razy w roku - przyznał.
- Trzeba jeszcze podjąć dużo działań, żeby rzeczywiście wyrównywać tę sytuację - zaznaczył.
Prezes Góra podkreślił, że wzrosty notowane są także w ruchu towarowym. W 2022 r. wobec 2021 r. polscy przewoźnicy przewieźli więcej o 5 mln ton - łącznie 248 mln ton towarów.
W efekcie w Polsce przewieziono drugi wolumen towarów w Europie, po Niemczech (ponad 360 mln t), a przed Włochami (105 mln t). W Polsce przewieziono 16 proc. towarów w UE - przekazał szef UTK.
REKLAMA
- Chcielibyśmy, żeby ten udział transportu kolejowego był znacznie wyższy. Polska kolej jest bezpieczna, a transport kolejowy jest najbezpieczniejszą gałęzią transportu lądowego - zaznaczył.
Lekki spadek pierwszy raz od 10 lat
- Możliwości, jeżeli chodzi o transport towarów, są znacznie większe. Intermodal to gałąź transportu kolejowego, która bardzo ładnie nam się rozwijała - statystycznie 10 lat temu przewieźliśmy w kontenerach 8 mln ton, a w 2021 r. 26,5 mln ton, ale w 2022 r. już 26,4 mln ton. Czyli zanotowaliśmy pierwszy raz od 10 lat lekki spadek - przyznał prezes UTK.
Zaznaczył, że w tym roku ten spadek jest dużo większy: prawie 20-procentowy, co wiąże się z przerwaniem łańcucha dostaw między Chinami a Europą.
- Obawiamy się, że dopóki będziemy mieli sytuację, że będzie trwała wojna w Ukrainie, to ta sytuacja z pewnością się nie poprawi - zaakcentował Ignacy Góra.
REKLAMA
- Uspokojenie sytuacji, zakończenie wojny w Ukrainie, mogłoby się przyczynić do tego, że transport intermodalny - chociaż oczywiście nie tylko - znowu, tak jak wcześniej przez 10 lat, będzie nam wzrastał - dodał.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA