Wsparcie samorządów terytorialnych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg pomaga zwiększyć bezpieczeństwo

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) to instrument wsparcia samorządów terytorialnych, który ma na celu powstawanie bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury drogowej. Fundusz ten został powołany ustawą z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Środki z Funduszu pomagają zmieniać krajobraz Polski lokalnej.

2023-10-04, 10:27

Wsparcie samorządów terytorialnych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg pomaga zwiększyć bezpieczeństwo
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) to instrument wsparcia samorządów terytorialnych, który ma na celu powstawanie bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury drogowej.Foto: Shutterstock/ vs-arts

Jego celem jest przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia obywateli.

Fundusz ten stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Utworzenie Funduszu ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

Finansowanie

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jest finansowany z wpłat pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacji z budżetu państwa, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.

Posłuchaj

20 milionów złotych przekazano dziś samorządowcom z powiatu krakowskiego i miechowskiego w województwie małopolskim w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Źródło: IAR 0:19
+
Dodaj do playlisty

W programie PiS stwierdzono: "Jakość infrastruktury drogowej w gminach i powiatach Polski była w 2015 r. na bardzo niskim poziomie. Wielokrotnie na spotkaniach z mieszkańcami różnych regionów słyszeliśmy postulaty naprawy sytuacji na polskich drogach. Większość sieci drogowej, z której na co dzień korzystają Polacy, znajduje się w pieczy samorządów.

REKLAMA


W czasach rządów PO-PSL programy wspierające infrastrukturę gminną i powiatową były rażąco niewystarczające. Wystarczy wskazać, iż samorząd musiał wyłożyć z własnych środków połowę wnioskowanej kwoty (system 50% na 50%) ilość Środków przeznaczanych przez rząd na wsparcie do 2015 r. była niewystarczająca w porównaniu z potrzebami. W latach 2009-2015 rząd PO-PSL przeznaczył na ten cel 5,4 mld zł, zakładając maksymalną kwotę wsparcia na poziomie 3 mln zł.

Tę sytuację należało zmienić, zatem rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o zwiększeniu nakładów i stworzeniu bardziej przyjaznych samorządom reguł finansowania. Tak w latach 2016-2023 rząd przeznaczył łącznie 20 mld 790 mln zł na rozwój gminnej infrastruktury drogowej w ramach specjalnych programów18. Umożliwiono samorządom uzyskiwanie dofinansowań na poziomie 80% wartości inwestycji oraz wnioskowanie na tzw. zadania wieloletnie, czyli inwestycje rozłożone na kilka lat.


Wypadki na drogach w Polsce Ten plik jest gotowy do pobrania. Źródło: PAP Wypadki na drogach w Polsce Ten plik jest gotowy do pobrania. Źródło: PAP

Rozwiązania dla lokalnych społeczności

Te rozwiązania pozwalają lepiej zaplanować budżety samorządów oraz realizować projekty, które do 2015 r. pozostawały jedynie w sferze życzeniowej. Jednocześnie umożliwiono uczestniczenie w dofinansowaniach samorządom wojewódzkim, które wcześniej nie mogły korzystać z tego wsparcia.

W latach 2009-2015 rząd PO-PSL na przebudowy dróg lokalnych przeznaczył 5,4 mld zł. W latach 2019-2024 rząd PiS na inwestycje w drogi lokalne w województwie mazowieckim z Funduszu Dróg Samorządowych przeznaczył 2,6 mld zł. Na tym przykładzie widać różnicę w filozofii rządzenia: jedno województwo w czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości otrzymało połowę środków, jakie rząd PO-PSL wydatkował w podobnym okresie na całą Polskę".

REKLAMA

Posłuchaj

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreśla, że po remoncie drogi będą bezpieczniejsze. Źródło: IAR 0:12
+
Dodaj do playlisty

"Mogliśmy w ramach tego programu dofinansować budowę i modernizację ok. 30 tys. km dróg lokalnych w całej Polsce. Rozszerzyliśmy zaproponowane rozwiązania o możliwość dofinansowania bezpiecznych przejść dla pieszych i budowę ścieżek rowerowych. Rządowa pomoc dla samorządów odmienia Polskę lokalną, sprawiając, iż mieszkańcy mogą coraz częściej poruszać się po nowoczesnych i dobrych drogach, jadąc do pracy, zawożąc dzieci do szkoły czy jadąc na zakupy. Nasze drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie przestają być powodem wstydu i narzekań, a każdego roku sieć infrastruktury spełniająca standardy europejskie staje się gęstsza i dłuższa" - podsumowano w programie PiS.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej