Wsparcie samorządów terytorialnych. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg pomaga zwiększyć bezpieczeństwo
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) to instrument wsparcia samorządów terytorialnych, który ma na celu powstawanie bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury drogowej. Fundusz ten został powołany ustawą z 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Środki z Funduszu pomagają zmieniać krajobraz Polski lokalnej.
2023-10-04, 10:27
Jego celem jest przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia obywateli.
Fundusz ten stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Utworzenie Funduszu ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.
Finansowanie
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jest finansowany z wpłat pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacji z budżetu państwa, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.
Posłuchaj
W programie PiS stwierdzono: "Jakość infrastruktury drogowej w gminach i powiatach Polski była w 2015 r. na bardzo niskim poziomie. Wielokrotnie na spotkaniach z mieszkańcami różnych regionów słyszeliśmy postulaty naprawy sytuacji na polskich drogach. Większość sieci drogowej, z której na co dzień korzystają Polacy, znajduje się w pieczy samorządów.
REKLAMA
Tę sytuację należało zmienić, zatem rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o zwiększeniu nakładów i stworzeniu bardziej przyjaznych samorządom reguł finansowania. Tak w latach 2016-2023 rząd przeznaczył łącznie 20 mld 790 mln zł na rozwój gminnej infrastruktury drogowej w ramach specjalnych programów18. Umożliwiono samorządom uzyskiwanie dofinansowań na poziomie 80% wartości inwestycji oraz wnioskowanie na tzw. zadania wieloletnie, czyli inwestycje rozłożone na kilka lat.
Rozwiązania dla lokalnych społeczności
Te rozwiązania pozwalają lepiej zaplanować budżety samorządów oraz realizować projekty, które do 2015 r. pozostawały jedynie w sferze życzeniowej. Jednocześnie umożliwiono uczestniczenie w dofinansowaniach samorządom wojewódzkim, które wcześniej nie mogły korzystać z tego wsparcia.
W latach 2009-2015 rząd PO-PSL na przebudowy dróg lokalnych przeznaczył 5,4 mld zł. W latach 2019-2024 rząd PiS na inwestycje w drogi lokalne w województwie mazowieckim z Funduszu Dróg Samorządowych przeznaczył 2,6 mld zł. Na tym przykładzie widać różnicę w filozofii rządzenia: jedno województwo w czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości otrzymało połowę środków, jakie rząd PO-PSL wydatkował w podobnym okresie na całą Polskę".
REKLAMA
Posłuchaj
"Mogliśmy w ramach tego programu dofinansować budowę i modernizację ok. 30 tys. km dróg lokalnych w całej Polsce. Rozszerzyliśmy zaproponowane rozwiązania o możliwość dofinansowania bezpiecznych przejść dla pieszych i budowę ścieżek rowerowych. Rządowa pomoc dla samorządów odmienia Polskę lokalną, sprawiając, iż mieszkańcy mogą coraz częściej poruszać się po nowoczesnych i dobrych drogach, jadąc do pracy, zawożąc dzieci do szkoły czy jadąc na zakupy. Nasze drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie przestają być powodem wstydu i narzekań, a każdego roku sieć infrastruktury spełniająca standardy europejskie staje się gęstsza i dłuższa" - podsumowano w programie PiS.
- Prezydent Duda: Polska stanie się państwem rzeczywiście nowoczesnym, jeśli będzie jednakowo rozwinięta
- Bezpieczeństwo na budowach dróg. Minister Adamczyk: ma dla nas priorytetowe znaczenie
PolskieRadio24.pl/ IAR/ mib
REKLAMA