Wielkie inwestycje kolejowe. Ostatnie lata to dynamiczny rozwój sieci transportowej w Polsce
Polska sieć kolejowa stanowi ważny element tranzytowych przewozów osób i towarów w Europie. Rolą sektora kolejowego w systemie transportowym kraju jest zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury, obsługujących sieć niezawodnych połączeń w ruchu pasażerskim i towarowym.
2023-10-04, 14:23
Biorąc pod uwagę wyzwania i zapóźnienia na kolei, rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o skierowaniu rekordowych środków unijnych i rządowych na ten cel. Dzięki temu polska kolej zaczęła się od 2015 r. w szybkim tempie zmieniać się na lepsze. Trwają modernizacja linii kolejowych, zakup nowego taboru oraz remonty dworców.
Krajowy Program Kolejowy
"W latach 2015-2023 na podstawie zaktualizowanego Krajowego Programu Kolejowego podjęliśmy wiele działań inwestycyjnych przy skutecznym i synergicznym wykorzystaniu przez rząd Środków europejskich (POIiŚ, CEF, PO PW). Jest to największy, wieloletni, kompleksowy projekt inwestycyjny na polskich liniach kolejowych" - czytamy w materiałach PKP PLK.
Celami działań było: skrócenie czasu przejazdów, podniesienie przepustowości linii, zwiększenie liczby i długości linii pozwalających osiągać 160 km/h, wzrost przepustowości infrastruktury obsługującej porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie Świnoujściu czy modernizacja przejazdów kolejowych.
Przebudowano prawie 8000 km torów na istniejących i nowych liniach. Co skróciło czas przejazdu pociągiem między wieloma polskimi miastami, niekiedy o kilkadziesiąt procent. Zmodernizowano ponad 900 dworców, stacji i przystanków kolejowych . Rozpoczęto realizację szlaku kolejowego Raił Baltica: z Warszawy, przez Białystok i Ełk do granicy polsko-litewskiej. Nasi partnerzy z Litwy, Łotwy Estonii również realizują tę inwestycję.
REKLAMA
Realizowane inwestycje
Prowadzono realizację ważnych projektów przy udziale środków europejskich:
W ramach projektu łączenia aglomeracji warszawskiej z łódzką rozpoczęto budowę tunelu pod miastem Łódź. Połączy on Dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska/Zabieniec. Jest to jeden z najambitniejszych od dekad projektów kolejowych w Polsce - nazywany przez łodzian "małym metrem". Przełamuje on bariery transportowe, które swymi korzeniami sięgają czasów zaborczych. Pozwoli on na stworzenie nowoczesnej sieci kolei aglomeracyjnej w Łodzi, zastąpienie części ruchu samochodowego, wprowadzi wyższe standardy ochrony środowiska.
Zmodernizowano linię kolejową 31 z Siedlec (województwo mazowieckie) do Czeremchy i Hajnówki (województwo podlaskie). Dokonano tam odbudowy nawierzchni torowej oraz wymiany rozjazdów, kompleksowej modernizacji systemów i urządzeń elektroenergetyki, budowy nowych peronów, poprawy bezpieczeństwa na przejazdach. Projekt obejmował również przebudowę dworców w Siemiatyczach i w Czeremsze wraz z budową parkingów Park&Ride w tych lokalizacjach.
Zmodernizowano dworce przy linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław - Boguszów Gorce Zachód wraz z przedłużeniem przy linii 311 oraz wybrane dworce przy linii kolejowej nr 282 wraz z dworcem na st. Malczyce.
REKLAMA
Przebudowano dworzec kolejowy w Białymstoku w ramach prac na linii nr 32 na odcinku Białystok - Bielski Podlaski (Lewki). W ramach projektu został przywrócony pierwotny, zabytkowy wystrój wnętrza. Wybudowano miejsca parkingowe, zmieniono układ komunikacyjny, dostosowano obiekt dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Inwestycje PKP
PKP Intercity, którego właścicielem jest Skarb Państwa, przeprowadziło największy w historii program inwestycyjny - Strategię taborową. W ramach niej spółka modernizuje ponad 976 wagonów i dokonuje zakupu 185 nowych, a także kupuje 19 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Ponadto PKP Intercity S.A. kupuje 118 lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, a także modernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część lokomotyw, wagonów EZT-ów jest przystosowywana do prędkości 200 km/h lub większej.
Efektem finalnym będzie: blisko 80% pociągów zestawiane z nowego zmodyfikowanego taboru; w 80% będą gniazdka elektryczne, a w 94% klimatyzacja; w każdym składzie przestrzeń przystosowana do osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.
Uruchamiamy więcej pociągów i docierają one do większej liczby miejscowości. Pociągi dalekobieżne obsługują dzisiaj ponad 100 stacji więcej niż osiem lat temu. 600 tys. Polaków więcej ma dostęp do transportu kolejowego w swoich miejscowościach. Liczba pasażerów polskiej kolei jest dzisiaj najwyższa od początku XXI w" - napisano w programie partii.
REKLAMA
- Celem jest 400 mln pasażerów kolei w 2027 r. Minister Adamczyk: czy to wystarczy? Oczywiście nie
- Będzie nowa linia kolejowa na Mazowszu. Pociągi pojadą z Przasnysza do stolicy
PolskieRadio24.pl/ IAR/ mib
REKLAMA