Polskie koleje są przygotowane do zimy. Podstawą jest monitoring i specjalistyczne służby

Koleje są przygotowane do zimy. Raport w tej sprawie przekazał zarządca sieci, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Bezpieczeństwo sieci ma zapewnić między innymi stały monitoring sieci kolejowej, blisko 300 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów, ponad 180 zespołów przeznaczonych do szybkiego usuwania awarii i usterek.

2023-11-24, 13:47

Polskie koleje są przygotowane do zimy. Podstawą jest monitoring i specjalistyczne służby
Pierwszy pociąg TLK Karpaty ma wjechać do Zakopanego w piątek o godzinie 6.51. Jak przekazują PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi zostaną jutro wpuszczone na zmodernizowany dworzec. Foto: Shutterstock/Longfin Media

Autorzy raportu podkreślają, że jednym z najważniejszych czynników, który zapewnia bezpieczeństwo i przejezdność tras kolejowych, jest monitoring. Służby techniczne przez całą dobę będą czuwać nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Prowadzony jest monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii. Na podstawie szczegółowych informacji kolejarze podejmują decyzje o wyprawianiu pociągów na trasy.

Autorzy raportu wskazują, że przed okresem zimowym przeprowadzono kontrole stanu technicznego infrastruktury kolejowej, wykonano niezbędne naprawy oraz usunięto drzewa grożące upadkiem na tor lub sieć trakcyjną. Poddano przeglądom i naprawom sprzęt odśnieżny oraz urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych. Ponad 800 km torów kolejowych szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych, osłonionych zostało zasłonami. Są to żywopłoty, parkany oraz przenośne zasłony.

281 pojazdów do odśnieżania torów

Drugim ważnym czynnikiem jest logistyka dotycząca sprzętu ratowniczego i ośnieżającego. Dla usuwania lub łagodzenia skutków niekorzystnych warunków pogodowych na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 281 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów kolejowych: 15 zespołów odśnieżnych, 48 pługów i 218 odśnieżarek.

Do pracy w warunkach zimowych przygotowane są 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ekipy dysponują ponad tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami. W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych, do napraw sieci trakcyjnej oraz przewodów jezdnych.

REKLAMA

Trzeci czynnik to sprawna infrastruktura. Przed zimą ponad 20 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, służących do wytapiania śniegu lub lodu w ruchomych częściach rozjazdów. Zapewni to ich sprawność podczas opadów śniegu. Jednocześnie wszystkie rozjazdy kolejowe smarowane są preparatami zabezpieczającymi części trące przed przymarzaniem. 2,5 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach zabezpieczane jest preparatem przeciwoblodzeniowym zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów.

36 tys. km torów i 38 tys. rozjazdów

W szczególnie trudnych warunkach zimowych, do utrzymania przejezdności linii kolejowych przewidziano udział prawie 11 tys. kolejarzy oraz 2 tys. pracowników firm zewnętrznych.
Utrzymaniem obiektów kolejowych w zimie, między innymi kładek i peronów, zajmują się pracownicy firm sprzątających. Do ich obowiązków należy, poza utrzymaniem czystości, odśnieżanie i usuwanie lodu i oblodzenia. Częstotliwość działań dostosowywana jest do warunków pogodowych.

Zimowym utrzymaniem PKP Polskie Linie Kolejowe obejmują perony, kładki i dojścia dla pieszych, ponad 36 tys. km torów, ponad 38 tys. rozjazdów, blisko 25 tys. mostów, wiaduktów i przepustów oraz ponad 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Nieprawidłowe odśnieżenie, czy oblodzenie peronów, mogą zgłaszać sami pasażerowie. Zgłoszenia są przyjmowane przez aplikację lub stronę "Sprawny Peron", lub poprzez stronę internetową PKP PLK.

REKLAMA

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej