Jak zwiększyć efektywność pracowników? Dać im swobodę
Polacy są jednym z najbardziej pracowitych narodów, wynika z danych Eurostatu. Pracujemy długo i ciężko, ale czy efektywnie?
2016-03-25, 10:27
Posłuchaj
Jak mówi Bartosz Kalinowski, dyrektor zarządzający w Skanska Residential Development Poland, nieraz okazuje się, że pracownik, który nie jest poddawany ostremu rygorowi, ma większą swobodę w podejmowaniu decyzji, pracuje lepiej.
- To wszystko zależy oczywiście od profilu działalności firmy i stanowiska, jakie zajmuje dany pracownik. Sprawdza się to w firmach, w których ludzie są podstawowym kapitałem, zasobem, gdzie niezwykle istotne jest, żeby pracownicy byli zadowoleni, mieli satysfakcję z pracy, gdyż wówczas są bardziej kreatywni i produktywni – podkreśla gość radiowej Jedynki.
Nieraz wymagana dyscyplina
Są jednak również miejsca pracy, które wymagają tego, by przestrzegać bardzo ściśle dyscypliny, pewnych reguł.
- Są stanowiska, na których nie ma wiele przestrzeni na dowolność. Natomiast tam, gdzie możemy sobie na nią pozwolić, to zachęcam, abyśmy to robili – dodaje Bartosz Kalinowski.
REKLAMA
Zasada work life balance
Ekspert zwraca również uwagę na różnice w podejściu do pracowników w Polsce, a w innych krajach.
- Podstawowa różnica pomiędzy podejściem w Polsce, a np. w krajach skandynawskich to tzw. work life balance, czyli równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. W tamtych krajach to jest niezwykle istotne i pracodawca dba o to, żeby pracownicy odpowiednią ilość czasu spędzali również poza pracą – mówi Bartosz Kalinowski.
W Polsce też zmienia się na lepsze
Jak dodaje ekspert, również w Polsce widać, że zmiany idą w tym kierunku.
- Wiele firm stara się wprowadzać odpowiednie warunki ku temu, aby ludzie mieli możliwość skorzystania, jeśli tylko chcą, z tej równowagi – mówi Bartosz Kalinowski. – W naszej firmie wprowadziliśmy elastyczny czas pracy. Nie mierzymy też tego czasu pracy, nie rejestrujemy go. Pracujemy zadaniowo i dajemy pracownikom dowolność, kiedy i w jaki sposób realizują oni swoje zadania. Oczywiście staramy się ustalać terminy końcowe – dodaje.
REKLAMA
To podoba się pracownikom, zaznacza ekspert, którzy sami planują swoją pracę, swoje zadania i mogą połączyć je z innymi obowiązkami pozasłużbowymi.
Wszystkie badania potwierdzają, że pracownik zmęczony i zestresowany wykonuje powierzone mu zadania gorzej i o tym każdy pracodawca powinien pamiętać.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA