W szkołach zawodowych powstaną klasy o profilu "call center"?

2016-04-26, 09:50

W szkołach zawodowych powstaną klasy o profilu "call center"?
Młodych ludzi do pracy w call center mogą zachęcić zarobki. Foto: Glow Images/East News

Być może już niedługo w szkołach zawodowych pojawią się klasy o profilu "call center".

Posłuchaj

Jak zrodził się pomysł zawodowego kształcenia telemarketerów, wyjaśnia w "Porannych rozmaitościach" radiowej Jedynki: Marcin Sosnowski, dyrektor wykonawczy Polskiego Stowarzyszenia Marketingu (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Z takim pomysłem wyszło Polskie Stowarzyszenie Marketingu, które złożyło wniosek o zakwalifikowanie zawodu telemarketera do specjalności szkolnictwa zawodowego.

Inicjatorzy czekają na opinię, która trafi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie miałaby zapaść ostateczna decyzja.

Na rynku zapotrzebowanie na telemarketerów

Jak zrodził się pomysł zawodowego kształcenia telemarketerów, wyjaśnia Marcin Sosnowski, dyrektor wykonawczy Polskiego Stowarzyszenia Marketingu.

- Pomysł wynika przede wszystkim z tego, że na rynku istnieje zapotrzebowanie na pracowników tego zawodu. Wiemy, że kompetencje potrzebne do pracy w call center są dość rozbudowane – mówi gość radiowej Jedynki.

To nie taki prosty zawód

Telemarketerzy muszą wykazać się wieloma umiejętnościami. Nauka w technikum, w klasie o określonym profilu,  pomoże je zdobyć.

- Przede wszystkim mówimy o komunikacji, jest to zarówno komunikacja osobista, czyli sposób wysławiania się, przekazywania niektórych treści, prezentowania i oferty, i rozwiązań jakiś problemów, jak i komunikacja interpersonalna, czyli identyfikowanie potrzeb, typu rozmówcy, dostosowywanie się do tego, jak rozmówca prowadzi rozmowę, w dalszej kolejności negocjowanie, praca z trudnym klientem. To jest szereg trudnych umiejętności. W tej chwili młodzi ludzie komunikują się sprawnie w pewnych obszarach, natomiast to nie do końca są te obszary, gdzie mogą się komunikować z resztą społeczeństwa. Tutaj zakładamy, że w trakcie nauki jesteśmy w stanie przekazać im tę wiedzę, jak komunikować się z różnymi ludźmi, przez różnego rodzaju kanały komunikacji, nawet przez social media – wyjaśnia Marcin Sosnowski.

Młodych ludzi do pracy w call center mogą zachęcić np. zarobki, które na początku kariery nie są najwyższe, ale rosną wraz ze stażem pracy. Doświadczony pracownik,  bez problemu zarabia powyżej średniej krajowej.

Dominik Olędzki, awi

Polecane

Wróć do strony głównej