Ginące przesyłki pocztowe - o czym pamiętać

Po świętach lawinowo rośnie liczba skarg na niedostarczone lub uszkodzone przesyłki pocztowe. W całym roku Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymał ponad 600 skarg - mówi wiceprezes Urzędu Karol Krzywicki.

2015-12-31, 09:50

Ginące przesyłki pocztowe - o czym pamiętać
. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Jakie mamy prawa i o czym pamiętać gdy zaginie lub uszkodzi się przesyłka pocztowa. O tym w radiowej Jedynce mówili wiceprezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Karol Krzywicki oraz Justyna Kilarska, prawnik Federacji Konsumentów. /Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- Takim podstawowym podziałem, którym się posługujemy to są skargi dotyczące usług powszechnych, czyli tych świadczonych przez operatora wyznaczonego, jakim jest Poczta Polska, tych skarg w mijającym roku było 100. Na operatorów wpłynęło 188 skarg drogą korespondencyjną oraz ponad 300 skarg drogą elektroniczną – tłumaczy.

- Szczytowy okres wpływania skargo zazwyczaj styczeń/luty – dodaje.

Warto pamiętać, że jeśli paczka do nas nie dojdzie, lub będzie uszkodzona, mamy prawo złożyć reklamację

Może ją wnieść przede wszystkim nadawca przesyłki, a w drugiej kolejności - jej odbiorca. Jest na to 12-ście miesięcy. Operator natomiast na rozpatrzenie reklamacji ma 30 dni.

- Jeżeli w tym terminie nie udzieli odpowiedzi na reklamację, możemy założyć, że nasza reklamacja została uznana, a więc oczekiwać wypłaty odszkodowania. Bądź też, jeżeli w ciągu 30 zostanie nam przesłana negatywna odpowiedź, odrzucająca reklamację, mamy możliwość odwołania się od tej decyzji i następne 30 dni ma operator na ustosunkowanie się do tego. Jeżeli nie odpowie w tym terminie, to również możemy zakładać, że reklamacja została uznana – wyjaśnia.

REKLAMA

W przypadku zwykłych paczek, świadczonych w ramach tzw. usługi powszechnej, czyli przez Pocztę Polską, odszkodowanie jakie może otrzymać konsument to 10-krotność opłaty za jej nadanie.

- Jeżeli byłaby to paczka z zadeklarowaną wartością tzw. paczka wartościowa, wówczas możemy oczekiwać zwrotu do wysokości zadeklarowanej, do jakiej była ta paczka ubezpieczona, czyli jaka wartość została podana – podkreśla.

- W przypadku paczek zamawianych, składanych u operatorów alternatywnych, kurierów, wtedy regulują to regulaminy świadczenia usług. Natomiast, nie może być to niższa wartość, niż ta przewidziana w ustawie o Prawo pocztowe – dodaje.

Sprawdź przesyłkę przy odbiorze!

Justyna Kilarska, prawnik Federacji Konsumentów podkreśla też, że powinniśmy przesyłki zawsze sprawdzać przy odbiorze.

REKLAMA

- Często, gdy przychodzi do nas kurier, bądź listonosz, okazuje się że paczka nie jest uszkodzona z zewnątrz, więc nie spisujemy protokołu szkody, nie sprawdzamy tej paczki przy listonoszu, a później okazuje się, że jest produkt na przykład rozbity. Mamy prawo wtedy do wezwania firmy kurierskiej do spisania protokołu szkody. Jest to termin 7 dni, nie jest on przedłużany, o czym trzeba pamiętać – zaznacza.

- Jeżeli jest to z Poczty Polskiej, to należy udać się do placówki i również spisać protokół szkody – dodaje.

Z danych UKE wynika, że w 2014 roku klienci wnieśli prawie 40 tysięcy reklamacji tylko z tytułu utraty przesyłek pocztowych.

Elżbieta Szczerbak, fko

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej