Bank dzwoni z nową ofertą: na co trzeba uważać
O czym warto pamiętać, gdy konsultant z banku dzwoni z nową ofertą, dotyczącą np. konta lub lokaty, mówi w Polskim Radiu 24 Jarosław Sadowski z Expandera.
2016-02-28, 07:20
Posłuchaj
Chyba każdemu klientowi banku zdarzyło się odebrać telefon od konsultanta proponującego nowe produkty czy specjalne oferty.
̶ Mimo że takie rozmowy bywają męczące, czasami warto dokładniej zapoznać się z propozycjami, bowiem mogą okazać się dla nas korzystne – podkreśla ekspert.
Nie śledzimy bankowych ofert
I wyjaśnia, że wiele osób po prostu nie śledzi nowych ofert, a korzystają z konta, które założyli wiele lat temu.
Banki mogą mieć nową, korzystną ofertę
̶ Tymczasem bank mógł wprowadzić nową, korzystną ofertę, która przewiduje np. że konto jest darmowe. Bank może zadzwonić również z ofertą lepiej oprocentowanej lokaty – mówi ekspert.
REKLAMA
Jak zaznacza, podobnie może być z kredytami – bank może zaoferować nam przeniesienie kredytu tam, gdzie mamy konto, na które wpływa nasze wynagrodzenie i zaoferuje nam w związku z tym lepsze warunki.
̶ Myślę, że warto takiej oferty wysłuchać, mówi ekspert.
Ale uwaga na dodatkowe, proponowane produkty
̶ Kolejną rzeczą są ewentualne produkty dodatkowe, z których będziemy musieli skorzystać. Może się okazać, że ich koszt zmniejszy atrakcyjność przedstawianej propozycji. W czasie rozmowy warto również zapoznać się z warunkami rezygnacji z oferty i ewentualnymi kosztami, jakie się z tym wiążą – zaznacza ekspert.
Upewnijmy się, że oferta jest naprawdę darmowa
̶ Czasami banki przygotowują specjalne oferty dla wybranych klientów. Jednak nawet jeśli konsultant zapewnia nas, że jakaś usługa będzie darmowa, warto upewnić się, od czego uzależniony jest brak opłat oraz czy nie jest on ograniczony czasowo - zauważa Jarosław Sadowski.
REKLAMA
Ale uwaga – warto być czujnym
Aby jednak ustrzec się przed ewentualnymi oszustami, powinniśmy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa, których należy przestrzegać. Ekspert Expandera podpowiada, na co zwrócić uwagę, o co warto zapytać konsultanta oraz co powinno wzbudzić naszą czujność.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Gdy przedstawiciele banków kontaktują się z nami poza placówką bankową lub serwisem transakcyjnym, powinniśmy pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa. Dotyczy to zwłaszcza rozmów telefonicznych czy kontaktu internetowego, kiedy nie wiemy, kto znajduje się po drugiej stronie linii.
Jak zachowuje się konsultant banku
Jak zaznacza ekspert, wiarygodny konsultant najpierw się przedstawi, przypomni o tym, że rozmowa jest nagrywana oraz że przysługuje nam możliwość potwierdzenia tożsamości osoby, z którą rozmawiamy.
Warto korzystać z infolinii banku
Jeśli skorzystamy z tej opcji, warto połączyć się z infolinią naszego banku, a nie np. numerem podanym przez naszego rozmówcę. Jeśli bowiem mamy do czynienia z przestępcą, dany telefon może należeć do jego wspólnika, którego zadaniem będzie uwiarygodnienie prowadzonej rozmowy.
REKLAMA
Uwaga na przekazywane dane
Warto także pamiętać, że bez względu na powód, dla jakiego przedstawiciel banku kontaktuje się z nami, w trakcie rozmowy w żadnym przypadku nie powinniśmy podawać haseł dostępu czy kodów jednorazowych niezbędnych do realizacji transakcji, które przysyłane są np. w formie smsa.
̶ Tej zasady powinniśmy przestrzegać zarówno w przypadku kontaktu telefonicznego, jak i elektronicznego, np. w formie mailowej - mówi Jarosław Sadowski.
I dodaje, że danych nie należy podawać, nawet jeśli konsultant przekonuje, że dzwoni w bardzo ważnej sprawie. W takiej sytuacji najlepiej zaproponować, że jeśli konieczna jest weryfikacja, to samodzielnie zadzwonimy do banku, tam ją przeprowadzimy i dopiero wtedy niech pracownik infolinii przekaże nam tą ważną informację.
Nie podejmuj decyzji pod wpływem chwili
Nawet jeśli oferta wydaje się ciekawa i zapytamy konsultanta o szczegóły, warto jeszcze przemyśleć swoją decyzję na spokojnie. Bez pośpiechu zapoznajmy się z warunkami umowy, które powinny być dostępne na stronie internetowej lub w serwisie transakcyjnym banku. Jeśli pominiemy ten krok i za pośrednictwem konsultanta złożymy odpowiedni wniosek dotyczący nowego produktu, powinniśmy pamiętać, że nie jest to jeszcze równoznaczne z podpisaniem umowy.
REKLAMA
̶ Może się zdarzyć, że po rozmowie z konsultantem rozmyślimy się i będziemy chcieli zrezygnować z propozycji - zauważa Jarosław Sadowski, Expander.
- Wtedy możemy wycofać wniosek lub po prostu nie podpisać umowy o wnioskowany produkt. Jeśli natomiast zawarliśmy umowę, to w przypadku kredytów konsumenckich przysługuje nam jeszcze prawo do odstąpienia, na co mamy 14 dni.
Dotyczy to również np. kredytu, który już został nam wypłacony. W takim przypadku będziemy musieli zwrócić całą sumę, powiększoną o odsetki, które naliczyły się od czasu wypłaty do mementu, gdy oddaliśmy bankowi pieniądze. Z kolei bank zwróci nam pobraną prowizję.
Justyna Golonko, jk
REKLAMA
REKLAMA