Polisolokaty: UOKiK zakończył ostatnie postępowanie. "Skala problemu wciąż jest ogromna"

Problem polisolokat pozostaje nierozwiązany - przypomina Rzecznik Finansowy, i to pomimo zmiany prawa i porozumień towarzystw ubezpieczeniowych z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2016-03-31, 14:28

Polisolokaty: UOKiK zakończył ostatnie postępowanie. "Skala problemu wciąż jest ogromna"
Polisolokaty w wielu wypadkach okazały się pułapką dla klientów. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Cezary Orłowski z biura Rzecznika Finansowego: szacuje się, że ok. 5 mln Polaków ma polisolokaty (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Zmienione na korzyść konsumentów przepisy dotyczą nowo zawieranych umów, ale stare zapisy wciąż obowiązują.

Cezary Orłowski z biura Rzecznika Finansowego podkreśla, że skala problemu jest ogromna. Wyjaśnia, że kwoty, których zwrotu domagają się konsumenci sięgają czasem kilkuset tysięcy złotych. Szacuje się, że polisolokaty ma około pięciu milionów Polaków, ale część z nich jeszcze nie wie, że zakupione ubezpieczenia są dla nich niekorzystne.

Cezary Orłowski dodaje, że obecnie jedynym sposobem rozwiązania problemu jest postępowanie sądowe. Nie wyklucza, że biuro Rzecznika Finansowego ponownie zwróci się do polityków o zmianę prawa, która umożliwi rozwiązanie wcześniej zawartych umów dotyczących polisolokat.

UOKiK: zarzuty dla 20 towarzystw ubezpieczeniowych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył we wtorek ostatnie z postępowań dotyczących opłat likwidacyjnych w tak zwanych polisolokatach. Firma ubezpieczeniowa Skandia Życie zobowiązała się do obniżenia tych opłat.

REKLAMA

Paweł Ratyński z UOKiK przypomina, że wcześniej Urząd postawił zarzuty blisko 20 towarzystwom ubezpieczeniowym. Wyjaśnił, że stosując opłaty likwidacyjne, firmy przerzucały na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.

Nowe umowy bez opłat likwidacyjnych

W rezultacie zakończonych postępowań ubezpieczyciele dobrowolnie zobowiązali się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych.

UOKiK poinformował, że Skandia Życie wyśle każdemu konsumentowi objętemu zobowiązaniem list polecony z propozycją aneksu do umowy. Wszyscy ubezpieczyciele mają też obowiązek poinformować klientów, że rozwiązanie umowy nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze sądowej.

IAR, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej