Istotny pogląd UOKiK ws. umowy kredytu konsumenckiego zawartej przez internet. Musi być informacja o opłatach na trwałym nośniku

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił istotny pogląd w sprawie umowy kredytu konsumenckiego zawartej przez internet - poinformował Urząd w środę w komunikacie. Pogląd odnosi się do interpretacji pojęcia "trwałego nośnika".

2017-03-29, 13:44

Istotny pogląd UOKiK ws. umowy kredytu konsumenckiego zawartej przez internet. Musi być informacja o opłatach na trwałym nośniku
W ocenie prezesa Urzędu, funkcjonalność konta użytkownika na stronie internetowej oraz sama strona internetowa nie mogą zostać uznane za trwały nośnik. . Foto: Pixabay

Istotny pogląd odnosi się do pojęcia trwałego nośnika i dotyczy sądowego sporu konsumenta, który zawarł umowę pożyczki przez internet z firmą Creamfinance Poland. "Konsument wskazał, że Creamfinance nie przekazał mu informacji m.in. o całkowitej kwocie kredytu, opłatach i prowizjach na trwałym nośniku" - czytamy w komunikacie.

UOKiK: pozyczkodawca nie wywiązał się z obowiązku dostarczenia informacji kredytobiorcy

Prezes UOKiK uznał, że w tej sprawie pożyczkodawca nie wywiązał się z obowiązku przekazywania konsumentowi informacji na papierze ani na innym trwałym nośniku.

Strona internetowa nie jest trwałym nośnikiem

Przedsiębiorca przekazał konsumentowi informacje wymagane przepisami za pomocą konta użytkownika umieszczonego na stronie internetowej. W ocenie prezesa Urzędu, funkcjonalność konta użytkownika na stronie internetowej w tej sprawie oraz sama strona internetowa nie mogą zostać uznane za trwały nośnik. Przedsiębiorca może bowiem zmieniać treść strony internetowej i konta użytkownika już po zawarciu umowy. Nie ma też gwarancji, że umieszczone tam informacje będą w ogóle dostępne w przyszłości.

Jest obowiązek udzielenia istotnych informacji o kredycie na trwałym nośniku

Jak wynika z ustawy o kredycie konsumenckim (Art. 30), każdy pożyczkodawca ma obowiązek udzielić konsumentom rzetelnych, prawdziwych i pełnych informacji, m.in. o całkowitej kwocie do zapłaty, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO) i terminach spłaty. W ocenie prezesa UOKiK, przedsiębiorca powinien przekazywać je konsumentom na papierze lub innym trwałym nośniku.

Jak UOKiK rozumie „trwały nośnik”

Zdaniem prezesa UOKiK, pojęcie trwałego nośnika "powinno być rozumiane w taki sam sposób na gruncie wszystkich przepisów służących ochronie konsumentów". Jak czytamy w ustawie o kredycie konsumenckim, jest to materiał lub urządzenie służące do przechowywania i odczytywania informacji przekazywanych konsumentowi w związku z umową o kredyt, przez czas odpowiedni do celów, jakim informacje te służą, oraz pozwalające na odtworzenie tych informacji w niezmienionej postaci.

Istotny pogląd w sprawie to pisemne stanowisko Prezesa UOKiK, w którym Urząd przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. Z tego względu ocena przedstawiona w istotnym poglądzie nie może być odniesieniem do innych spraw.

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej