Będziemy szukać prawdziwych okazji. Polacy coraz lepiej przygotowani na Black Friday
60 proc. polskich konsumentów deklaruje, że kupi coś podczas Black Friday. Będą szukać okazji zarówno na zakup codziennych produktów, jak i świątecznych prezentów - wynika z opublikowanych wyników badania.
2022-11-23, 19:07
Badanie na zlecenie firmy Klarna zostało zrealizowane w 17 krajach, w tym w Polsce na próbie ponad 17 000 tys. respondentów (po tysiąc w każdym kraju).
Wybór formy zakupów
Połowa ankietowanych w Polsce deklaruje, że będzie robić więcej zakupów w internecie w trakcie wyprzedaży. Jednocześnie nadal punkty sprzedaży odgrywają istotną rolę dla kupujących (26 proc.). Dla porównania, w Niemczech 59 proc. respondentów zadeklarowało, że zrobi zakupy przez internet, a 24 proc. z nich uda się do sklepów fizycznych. Z kolei w Austrii dużo większą popularnością cieszą się punkty sprzedaży (38 proc.) niż zakupy online (36 proc.).
Wyniki badania pokazują, że wybór kanału zakupowego zależy w dużej mierze od potrzeb konsumentów. Polacy wskazali, że chętniej korzystają z wyprzedaży przez internet ze względu na niższe ceny produktów dostępnych w sieci (84 proc.), oszczędność czasu i łatwiejsze porównywanie ofert (83 proc.). Do punktów sprzedaży wybierają się wtedy, gdy zależy im na interakcji z innymi ludźmi (68 proc.), większym bezpieczeństwie transakcji (67 proc.) i lepszej obsłudze klienta (56 proc.).
Najpierw wybór w internecie, potem zakupy w realu
Z sondażu wynika, że rośnie zjawisko “webroomingu”, które polega na przeglądaniu ofert w internecie przed zakupami w sklepach stacjonarnych. 83 proc. polskich konsumentów przyznało, że dokonuje researchu online przed wyjściem do sklepu, w tym 21 proc. z nich robi to za każdym razem. Dotyczy to zarówno kobiet (20 proc.), jak i mężczyzn (23 proc.), przede wszystkim w wieku 18-25 lat (35 proc.).
77 proc. polskich respondentów przyznało również, że nawet jeśli znajdują się fizycznie w sklepie, to używają własnych smartfonów do porównywania cen i ofert konkurencji oraz sprawdzania recenzji produktów, aby upewnić się, że znaleźli właściwy produkt. To zachowanie widać przede wszystkim wśród młodych ludzi - z Generacji Z (29 proc.) i Millenialsów (23 proc.). Wynik ten plasuje Polskę na trzecim miejscu w zestawieniu. Kraje, w których konsumenci najczęściej wykorzystują telefon w trakcie dokonywania zakupów stacjonarnie to: Irlandia (79 proc.) i Portugalia (78 proc.).
Porównujemy ceny
91 proc. polskich konsumentów przyznało, że robiąc zakupy w sieci, porównują ceny między sprzedawcami, aby znaleźć najtańszy produkt. 66 proc. z nich stara się kupić większość prezentów świątecznych w okresie wyprzedaży. Osoby robiące zakupy online przyznają również, że wiedzą co zamierzają kupić w Black Friday (65 proc.) i do tego czasu czekają z zakupem droższych przedmiotów (53 proc.). Duże znaczenie odgrywa tu wiek - młodsze pokolenia dużo lepiej radzą sobie z planowaniem wydatków w okresie wyprzedaży, niż osoby w wieku powyżej 42 lat.
Szukamy okazji
60 proc. polskich konsumentów deklaruje, że kupi coś podczas Black Friday, 15 proc. z tej grupy jest tego pewna. Państwa, w których konsumenci wykazali największe zainteresowanie świętem wyprzedaży to: Irlandia (81 proc.), Hiszpania (76 proc.) i Włochy (75 proc.). W Stanach Zjednoczonych, w których narodził się Black Friday, udział zadeklarowało 71 proc. konsumentów.
Czytak także:
- Zakupowe plany Polaków na Black Friday. Zobacz, jakie towary budzą największe zainteresowanie
- Pułapki na klientów w Black Friday. Jak nie dać się oszukać? [PORADNIK]
Wielu kupujących podczas Black Friday będzie szukać okazji zarówno na zakup produktów, których używają na co dzień (69 proc.), jak i na świąteczne prezenty dla bliskich (76 proc.). Produkty dla dzieci to najpopularniejsza kategoria prezentowa zarówno w Polsce (49 proc.), jak i na świecie. Dla siebie polscy konsumenci planują kupić przede wszystkim kosmetyki (41 proc.) oraz odzież i obuwie (39 proc.).
IAR/PAP, akg
REKLAMA