Zakupowe plany Polaków na Black Friday. Zobacz, jakie towary budzą największe zainteresowanie
Ponad 40 proc. Polaków planuje zakup elektroniki podczas Black Friday i Cyber Monday, waha się 35 proc., a co czwarty nie planuje takich zakupów - wynika z badania "Elektronika na Black Friday/Cyber Monday".
2022-11-22, 17:30
Zgodnie z badaniem zrealizowanym na zlecenie Digital Care Group, na zakup elektroniki podczas Black Friday i Cyber Monday zdecydowanych jest ponad 40 proc. Polaków, 35 proc. waha się, a co czwarty nie planuje ich w tym czasie. 44 proc. zadeklarowało wybór sklepów stacjonarnych, a 38 proc. online.
Zakupowe plany Polaków
Według przeprowadzonej ankiety co drugi Polak szykując się na zakup elektroniki na czas Black Friday i Cyber Monday planuje kwotę powyżej 500 zł, 24 proc. ankietowanych zadeklarowało wydatki na poziomie od pół do tysiąca złotych, 20 proc. mniej niż 500 zł, a 12 proc. w przedziale od 2 tys. do 5 tys. złotych. Jedna czwarta ankietowanych (25 proc.) nie zdecydowała w dniu badania, ile jest w stanie przeznaczyć na kupno sprzętu elektronicznego.
Zgodnie z sondażem 26 proc. Polaków ma zamiar w ostatnich dniach listopada kupić telefon. Przy zakupie smartfonu lub tabletu ponad 70 proc. wyraziło chęć kupna szkła lub folii ochronnej, a 42 proc. wolę dokupienia dodatkowych usług serwisowych i przedłużonych gwarancji.
W oczekiwaniu na wyjątkowe promocje
- Tak samo często jak smartfony kupujemy urządzenia peryferyjne, np. monitory, myszki, słuchawki, głośniki czy drukarki. Kolejne pozycje zajmują laptopy (15 proc.), telewizory (13 proc.), sprzęt audio (11 proc.) czy smartwatche i smartbandy (10 proc.) - oceniła ekspertka Digital Care Anna Kozłowska-Pietraszko, cytowana w informacji firmy.
Jak wynika z badania, spośród ankietowanych, którzy zwracali uwagę na koszty planowanych zakupów, 64 proc. miało zamiar sfinalizować transakcję jedynie pod warunkiem wyjątkowej promocji, a 36 proc. odpowiedziało, że kupi zdecydowanie mniej. 30 proc. badanych było skłonne do rezygnacji z zakupu książki, 26 proc. z kosmetyków, 25 proc. z odzieży, a co piąty z elektroniki.
- Obecna sytuacja gospodarcza i wciąż rosnąca inflacja powodują, że Polacy z większą rezerwą podchodzą do zakupów, nawet jeśli te miałyby być w promocyjnych cenach. 55 proc. z nas zamierza ograniczać się podczas Black Friday oraz Cyber Monday. Tylko co czwarty uważa, że bieżące uwarunkowania nie będą mieć wpływu na ich wydatki - tłumaczyła Kozłowska-Pietraszko.
Według sondażu co trzeci Polak ma nadzieję na rabaty wynoszące 50 proc., 20 proc. ankietowanych oczekuje promocji powyżej połowy ceny bazowej, a 7 proc. liczy na ceny niższe maksymalnie o 10 proc.
- Koniec z pseudoobniżkami? Wdrożenie unijnej dyrektywy Omnibus
- Pułapki na klientów w Black Friday. Jak nie dać się oszukać? [PORADNIK]
- Tegoroczne święta promocji będą szczególne, a to za sprawą dyrektywy Unii Europejskiej Omnibus. Choć ta w Polsce nie weszła jeszcze w życie, to wiele firm, m.in. najpopularniejsza w kraju platforma e-handlu, zobowiązała się do spełnienia jej wymogów.
Rozszerzenie ochrony praw konsumenta
Dzięki tej regulacji, będącej rozszerzeniem ochrony praw konsumentów, sklep jest zobowiązany do poinformowania klienta o najniższej cenie sprzętu, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni od wprowadzenia promocji. Tym samym sprzedawcy nie mogą sztucznie zawyżać cen. Za złamanie tej zasady grozi kara wynosząca 10 proc. rocznych obrotów - podsumowała Kozłowska-Pietraszko.
Tegoroczny Black Friday - dzień wielkich obniżek cen w sklepach - przypada 25 listopada, natomiast Cyber Monday, dzień dotyczący zakupów elektroniki - 28 listopada.
IAR/PAP, akg
REKLAMA