Raport. Obawy Polaków o opłacenie rachunków. "Koszty życia nadal stanowią wyzwanie"

Co trzeci Polak obawia się, czy będzie w stanie regulować rachunki, a co drugi nie udźwignie niespodziewanego wydatku - wynika z badania "Consumer Signals" firmy Deloitte. 38 proc. ankietowanych zadeklarowało brak pieniędzy na koniec miesiąca - to wzrost o 3 p.p. wobec grudnia 2023 r.

2024-02-29, 15:27

Raport. Obawy Polaków o opłacenie rachunków. "Koszty życia nadal stanowią wyzwanie"
Badanie - rosnące koszty życia są szczególnym wyzwaniem dla osób mających trudności z odłożeniem części zarobków na koniec miesiąca.Foto: fizkes/Shutterstock

Wyniki ankiety świadczą o tym, iż koszty życia nadal stanowią wyzwanie dla wielu polskich konsumentów.

Obawy o zdolność regulowania nadchodzących płatności

"45 proc. badanych (o 2 p.p. mniej niż miesiąc wcześniej), uważa, że ich sytuacja finansowa jest gorsza niż w roku poprzednim. Nadal co trzeci mieszkaniec Polski obawia się o swoją zdolność do regulowania nadchodzących płatności, a co drugi nie będzie w stanie ponieść niespodziewanego wydatku" - poinformowano.

Na niezmienionym poziomie (76 proc.) pozostaje odsetek prognozujących dalszy wzrost cen najczęściej kupowanych produktów. "Z kolei deklarujący brak pieniędzy na koniec miesiąca stanowią 38 proc. ankietowanych, o 3 p.p. więcej niż w grudniu 2023 r. Obawiający się o stan swoich oszczędności stanowią 39 proc. badanych, w porównaniu do 37 proc. miesiąc wcześniej" - zaznaczyli.

Optymizm mimo wszystko

Zdaniem ekspertów, mimo wielu wyzwań coraz więcej Polaków zdaje się z optymizmem patrzeć w przyszłość. "O 4 p.p., do poziomu 48 proc. wzrósł bowiem odsetek zakładających wzrost przychodów osobistych, a 38 proc. (+1 p.p.) oczekuje poprawy sytuacji finansowej. I tak 65 proc. badanych, o 5 p.p. mniej w porównaniu z poprzednią edycją badania, zakłada wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych" - wyjaśniono, dodając, że wyższe ceny odzieży przewiduje z kolei 56 proc. respondentów (-3 p.p.).

Według danych przedstawionych przez Deloitte, na niezmienionym poziomie pozostaje odsetek osób wskazujących na możliwy wzrost cen alkoholu i tytoniu oraz cen paliw (odpowiednio 65 i 68 proc.). 72 proc. (+2 p.p.) prognozuje z kolei wzrost kosztów mediów domowych.

Obawy związane ze stanem swoich oszczędności

- Rosnące koszty życia są szczególnym wyzwaniem dla osób mających trudności z odłożeniem części zarobków na koniec miesiąca, co z kolei przekłada się na obawy związane ze stanem swoich oszczędności - zauważył Michał Pieprzny, partner, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte.

Wskazał, że jednocześnie coraz mniej konsumentów spodziewa się podwyżek cen żywności, a niemal co druga osoba zakłada wzrost przychodów osobistych. - Można więc zaryzykować stwierdzenie, że w najbliższych miesiącach nastroje dotyczące osobistej sytuacji finansowej powinny ulec poprawie - przewiduje Pieprzny.

Czytaj także:

Zwrócono również uwagę, że niepokoje dotyczące przyszłych poziomów cen dotyczą nie tylko Polski, ale również innych krajów. 

IAR/PAP/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej