Ubezpieczenie OC dla auta z kierownicą po prawej stronie może być droższe

Zdaniem Macieja Tarczyńskiego z Polskiej Izby Ubezpieczeń, nie można wykluczyć, że właściciel samochodu z kierownicą z prawej strony za składkę OC zapłaci więcej.

2014-11-06, 17:41

Ubezpieczenie OC dla auta z kierownicą po prawej stronie może być droższe
Zdaniem ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, jazda po polskich drogach samochodem, który ma kierownicę po prawej stronie, zwiększa zagrożenie wypadkiem czy kolizją.Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Zdaniem Macieja Tarczyńskiego z Polskiej Izby Ubezpieczeń, nie można wykluczyć, że właściciel samochodu z kierownicą z prawej strony za składkę OC zapłaci więcej./Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/.
+
Dodaj do playlisty

O kilku lat takich samochodów w Polsce przybywa. Choć polski ustawodawca do tej pory bronił się przed rejestrowaniem takich pojazdów, to unijne prawo zwyciężyło i samochody z kierownicą po prawej stronie muszą być rejestrowane również w Polsce.

Tymczasem zdaniem ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, jazda po polskich drogach samochodem, który ma kierownicę po prawej stronie, zwiększa zagrożenie wypadkiem czy kolizją.

– Badaliśmy sprawę i jednoznacznie dochodzimy do wniosku, że jazda samochodem z kierownicą po prawej stronie po Polskich drogach wpływa negatywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Z prostego powodu. W sytuacji wyprzedzania prawdopodobieństwo spowodowania wypadku jest większe, bo w Polsce przeważają drogi jedno jezdniowe.  Gdybyśmy mieli przeważającą infrastrukturę dwujezdniową, to wtedy można by uznać, że jest to problem nieco mniejszy – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Maciej Tarczyński.

REKLAMA

Właściciel samochodu, rejestrując go w Polsce musi obowiązkowo wykupić polisę OC (odpowiedzialności cywilnej). Czy, gdy w jego pojeździe kierownica będzie po prawej stronie i tym samym jazda takim samochodem będzie stwarzała potencjalnie większe zagrożenie bezpieczeństwa stawka OC nie powinna być wyższa?

– Okazuje się, że ubezpieczyciele podchodzą do tego różnie. Są tacy, którzy już zapowiedzieli, że nie będą podnosić stawek za taki samochód jakby z góry i z założenia. Jeżeli jednak okaże się po paru miesiącach, że faktycznie samochodów takich w Polsce jest dużo i sporo zdarzeń drogowych jest z udziałem właśnie takich aut, to nie ma cudów - stawka OC musi pójść w górę – mówi Tarczyński.

Zdaniem gościa portalu, w tej chwili trudno jednak o tym przesądzić. Trzeba poczekać kilka miesięcy i „przetestować” nową sytuację.

Jeśli stawki OC pójdą jednak w górę, to o ile?

REKLAMA

– Trudno powiedzieć. Wszystko będzie zależało od konkretnego zakładu ubezpieczeń. Firm oferujących w Polsce komunikacyjne ubezpieczenie OC jest ponad 20. Na pewno nie będzie tak, że w każdym zakładzie podwyżka będzie taka sama. Stawki te będą się różnić – tłumaczy Maciej Tarczyński.

A co ze składkami AC ?

– Jeśli wypadków z udziałem takich samochodów będzie coraz więcej, można się spodziewać wyższych stawek AC. Prawdopodobieństwo takiej podwyżki w przypadku AC jest jednak niższe – tłumaczy Tarczyński.

8 lipca 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie, w którym dopuszcza się rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie w Polsce. Decyzja NSA jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 20 marca 2014 r. W wyroku Trybunału padł zarzut, że Polska łamie unijne prawo, nie dopuszczając do rejestracji aut przystosowanych do ruchu lewostronnego.

REKLAMA

Arkadiusz Ekiert

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej