Grycan, czyli jak robić rodzinny biznes od pokoleń
Dziś w Poznaniu rozpoczął się II Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych „Nowe Horyzonty – Firmy Rodzinne wobec zmian”. Przykładem takiej polskiej firmy, dostosowującej się do zmian rynkowych, i czerpiących z rodzinnych tradycji, jest „Grycan ̶ Lody od pokoleń”.
2015-03-19, 17:02
Posłuchaj
Jak budować rodzinną firmę i co jest najważniejsze przy jej prowadzeniu, mówi Zbigniew Grycan, właściciel firmy „Grycan-Lody od pokoleń”. /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/.
Dodaj do playlisty
- Tak naprawdę to lody produkujemy od wielu, wielu lat. Lody produkował mój dziadek, ojciec, teraz ja i moje dzieci. Nowa firma „Grycan-Lody od pokoleń” działa na rynku polskim i zagranicznym od 2004 roku. Wkraczamy w drugie dziesięciolecie. Jesteśmy już liderem na rynku lodziarni firmowych - mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl właściciel firmy „Grycan-Lody od pokoleń” Zbigniew Grycan.
Niemal 11 lat temu Elżbieta i Zbigniew Grycanowie rozpoczynali budowanie marki „Grycan-Lody od pokoleń” od lodziarni przy ulicy Puławskiej w Warszawie. Podczas gdy sieć Lodziarni Firmowych dziś liczy już blisko 130 lokali, marka „Grycan ̶ Lody od pokoleń” zdobyła miano lidera rynku lodów familijnych w Polsce.
Pierwsze opakowania lodów sygnowanych nazwiskiem Elżbiety i Zbigniewa Grycanów trafiły na półki sklepowe w 2004 roku. Od tej pory wartość rynkowa oferty detalicznej systematycznie rośnie, osiągając w 2014 roku rekordowy poziom. Według badań AC Nielsen (MAT ON 2014) marka „Grycan ̶ Lody od pokoleń” zdobyła w minionym roku również pozycję lidera całego rynku lodów familijnych (z pominięciem dyskontów), a jej wartościowe udziały rynkowe wyniosły 22,6%.
- Jesteśmy też dużym pracodawcą, bo zatrudniamy na umowę o pracę około 800 osób, na innych warunkach 500 osób – mówi Zbigniew Grycan.
Firma w tym roku planuje otworzyć około 20 lodziarni i lodziarnio-kawiarni. Stawia też na rynki zagraniczne.
- W tej chwili nasze lody docierają do 11 krajów świata. Jesteśmy między innymi w Tajwanie, w Portugali, na Wyspach Brytyjskich i na Islandii. W przyszłym tygodniu otwieramy naszą lodziarnię w Elblągu. W kwietniu będzie otwarcie w Jeleniej Górze i Stargardzie Gdańskim. Później w Warszawie na ulicy Grójeckiej i na Saskiej Kępie – wylicza Zbigniew Grycan.
Zdaniem gościa portalu, spożywanie lodów w Polsce stale rośnie, choć jak dodaje daleko nam do innych krajów.
- W Polsce zjadamy około 4, 5 litra lodów na głowę w roku. Na przykład w Stanach Zjednoczonych zjada się 20 litrów. Ale jestem przekonany, że ten polski wskaźnik będzie wzrastał – mówi Zbigniew Grycan.
W rozmowie z portalem Zbigniew Grycan wspomniał też o rozwijającej się w Polsce branży firm rodzinnych.
- Na całym świecie i również w Polsce firmy rodzinne stają bardzo ważnymi pracodawcami. Klienci często nie zdają sobie nawet sprawy z faktu, że kupują produkty firm rodzinnych – mówi gość portalu.
Arkadiusz Ekiert