Jak Przewozy Regionalne chcą stanąć na nogi
Dziś na konta przewoźnika trafiły pieniądze z Agencji Rozwoju Przemysłu. Spółka otrzymała 770 milionów złotych. To część planu restrukturyzacji największego kolejowego przewoźnika w Polsce.
2015-09-30, 19:59
Posłuchaj
Jak Przewozy Regionalne chcą wyjść na prostą, tłumaczy Wojciech Kroskowski, członek zarządu - dyrektor finansowy Przewozy Regionalne sp. z o.o./Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Dodaj do playlisty
W zamian za wkład w wysokości ok. 770 mln zł większościowy pakiet udziałów w Przewozach Regionalnych objęła Agencja Rozwoju Przemysłu. ̶ Wejście do Spółki Agencji, jako strategicznego inwestora, jest niezbędne do pełnej restrukturyzacji Przewozów Regionalnych i osiągnięcia przez nie trwałej rentowności – tłumaczy Wojciech Kroskowski, członek zarządu - dyrektor finansowy Przewozy Regionalne sp. z o.o.
̶ Nowy udziałowiec daje spółce możliwość długofalowego planowania i przewidywania przyszłości. Do tej pory udziałowcy spółki byli bardzo rozdrobnieni. Najwięcej udziałów posiadało jedno z województw i było to 13 proc. Natomiast żadne z województw nie miało możliwości podejmowania decyzji wiążących czy strategicznych. To też powodowało, że przy 16 właścicielach trudno było wypracować jednolitą strategię i ją skutecznie wdrożyć w spółce. Mamy udziałowca, który przejmuje strategiczny nadzór nad dalszym rozwojem spółki i jest to Agencja Rozwoju Przemysłu – wyjaśnia dyrektor finansowy przewoźnika.
Pieniądze na oddłużenie
Uzyskane z dokapitalizowania środki finansowe umożliwią Przewozom Regionalnym wdrożenie działań przewidzianych w planie restrukturyzacji, a przede wszystkim pomogą pozbyć się zadłużenia, głównie wobec spółek z Grupy PKP.
̶ To nasze historyczne zadłużenie było związane głównie z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej. Naszym głównym wierzycielem jest firma PKP PLK, ale też inne podmioty z grupy PKP, i to do nich trafi ta część środków, która jest przeznaczona na oddłużenie, czyli ok. 660 mln złotych – mówi Wojciech Kroskowski.
REKLAMA
Restrukturyzacja – nowa odsłona
Decyzję o dokapitalizowaniu Przewozów Regionalnych poprzedziło przygotowanie przez spółkę planu restrukturyzacji na lata 2015-2018 i przedłożenie go do opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. ̶ Plan restrukturyzacji zakłada odzyskanie przez Przewozy długoterminowej rentowności. W jego ramach spółka planuje inwestycje w nowy tabor – tłumaczy Kraskowski.
̶ W ramach planu restrukturyzacji do 2018 roku planujemy m.in. przeznaczenie ok. 500 mln zł na inwestycje taborowe - zakup i modernizację pociągów, tak by do roku 2018 już 60 proc. naszej floty stanowiły nowe lub całkowicie zmodernizowane pociągi – tłumaczy Wojciech Kroskowski.
Średnia wieku taboru obniży się do standardów, które są akceptowalne i występują na rynku i w Polsce i w Europie Zachodniej.
Będą zwolnienia, ale i odprawy
Reforma firmy wiąże się ze zwolnieniami wśród załogi. ̶ Mamy ustaloną ze stroną społeczną program osłonowy w postaci „dobrowolnych odjeść". Przewidujmy, że będzie im objętych 2077 osób. Pracownicy, którzy zdecydują się na odejście z firmy otrzymają m.in. trzymiesięczne odprawy pieniężne. Na program dobrowolnych odejść spółka chce przeznaczyć w przyszłym roku ponad 100 milionów złotych.
REKLAMA
Plan restrukturyzacji przewiduje także cięcie nierentownych połączeń.
Wojciech Kroskowski przewiduje, że w ciągu trzech najbliższych lat działania nakierowane na oszczędności mogą przynieść obniżenie kosztów o około 200 mln zł.
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1500 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 220 tys. osób.
Justyna Golonko
REKLAMA
REKLAMA