Leasing rośnie w siłę
Branża leasingowa piąty rok z rzędu odnotowała dobrą dynamikę wzrostu. W roku 2017 wyniosła ona 15,7%.
2018-01-30, 20:34
− Firmy leasingowe sfinansowały inwestycje polskich przedsiębiorstw o łącznej wartości 67,8 mld złotych- podkreśla Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.
W strukturze finansowania maszyn i urządzeń pierwsze miejsce zajmują samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony- 45% , następnie związane z transportem ciężkim samochody ciężarowe -25,9%, maszyny i inne urządzenia w tym IT- 27,2%, nieruchomości -1,3%, inne -0,6%.
Finansowanie dotyczy głównie mikro i małych firm. Takich przedsiębiorstw było 71% , o obrotach do 20 mln złotych. Mikro firmy (o obrotach do 5 mln złotych) stanowiły 49% klientów. Część małych firm, firmy średnie i duże o obrotach powyżej 20 mln złotych, to 28,5% wszystkich korzystających z lesingu przedsiębiorstw. W niewielkim stopniu korzystali z finansowania leasingowego klienci indywidualni. Było ich tylko 0,5%. Zupełnie marginalny poziom finansowania tego rodzaju odnotowano w przypadku sektora publicznego - 0'03%.
− Jak z tego wynika gros naszych klientów to klienci mali, są to firmy rodzinne, jednoosobowe działalności gospodarcze. To ci, którzy są najbardziej aktywni ekonomicznie, podejmują największe ryzyko i potrzebują finansowania z naszej strony - wyjaśnia Andrzej Krzemiński.
REKLAMA
Prezes Związku Polskiego Leasingu zaznacza, że połowa klientów to firmy małe, a zatem pracujące dla rynku krajowego, sprzedające swoje usługi i dobra dla osób fizycznych, w ramach popytu wewnętrznego. W ocenie ZPL, jeżeli popyt wewnętrzny jest utrzymywany poprzez wysoki poziom dochodów rozporządzalnych, przy rekordowo niskim poziomie bezrobocia, to firmy korzystające z leasingu mają popyt na oferowane przez siebie usługi i towary.
To, co oferuje branża leasingowa, to kapitał na rozpoczęcie działalności, finansowanie dla start-upów, a więc wsparcie finansowe na zakup podstawowych środków do produkcji i transportu, czyli to wszystko, co jest potrzebne małemu i średniemu przedsiębiorcy do rozpoczęcia działalności gospodarczej i następnie do rozwoju.
Przedstawiciele władz Związku Polskiego Leasingu deklarują, że w najbliższej przyszłości branża stawiać będzie między innymi na coraz większe zastosowanie cyfryzacji. Ma to polegać przede wszystkim na udostępnieniu zawierania umów leasingowych i pożyczkowych przy pomoc podpisu elektronicznego, co pozwoli świadczyć usługi nie tylko w kontaktach bezpośrednich, ale też przy wykorzystaniu stron internetowych firm. To zmniejszenie obciążeń związanych z "papierologią", choćby zamiana dowodów rejestracyjnych na cyfrowe. ZPL będzie przywiązywał dużą wagę do wszelkich innowacyjnych rozwiązań w obszarze motoryzacji.
Prowadzone są prace zmierzające do udostępnienia klientom finansowania krótkoterminowego przy najmie i przy carsharingu, między innymi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Branża leasingowa zapowiada też prowadzenie projektów badawczych. Chce skorzystać z wiedzy i usług pracowników naukowych uczelni, którzy będą analizowali sytuację na rynku leasingu, trendy występujące wśród klientów, co ma ułatwić tworzenie szeroko rozumianej oferty biznesowej. Początek już został zrobiony w postaci nawiązania współpracy z kadrą naukową Szkoły Głównej Handlowej.
REKLAMA
Dariusz Kwiatkowski, jk
REKLAMA