Zmiany w promocji polskiej żywności za granicą. Podbijemy świat?
Polska zwiększa promocję naszych produktów rolno-spożywczych na świecie. Zmienia też sposób promocji, stawiając bardziej na promocję kraju niż poszczególnych firm.
2014-05-06, 11:19
Posłuchaj
- Agencja Rynku Rolnego w ramach obecnie realizowanych działań szykuje promocję branży rolno-spożywczej w oparciu o stoiska narodowe. Jednocześnie aktywnie współpracujemy z wydziałami promocji handlu i inwestycji na całym świecie, żeby dać możliwość firmom i informacje o tym, gdzie mogą się jeszcze promować – mówi Agnieszka Rembisz z Biura Współpracy Międzynarodowej Agencji Rynku Rolnego.
Polska żywność popularna w Chinach
Okazją do promocji dla polskich firm będą Międzynarodowe Targi SIAL CHINA 2014, które odbędą się w dniach 13 – 15 maja 2014 r. w Szanghaju. W Chinach, jak mówi Rembisz, szczególnym zainteresowaniem cieszą się produkty mleczarskie z Polski. Chodzi głównie o mleko w proszku w postaci odżywek dla dzieci. Ze względu na aferę z mlekiem zanieczyszczonym melaminą, jaka miała miejsce kilka lat temu w Chinach, mleko w proszku z Polski jest tam bardzo poszukiwane – wyjaśnia Rembisz.
Zdarza się również, że polskie produkty, które są mniej znane w kraju, nieoczekiwanie zdobywają zagraniczne rynki. Na rynku chińskim popularność zdobyły również polskie ciastka i karmelki.
- Radzi sobie branża mięsna, mleczarska i słodycze, chociaż też bardzo dobrze na rynku chińskim, ale również w Zjednoczonych Emiratach Arabskich na przykład produkty przemiały zbóż, płatki śniadaniowe, musli, zdrowe przekąski – dodaje Rembisz.
REKLAMA
Stoiska narodowe zdobywają popularność
Do tej pory w większości przypadków polskie firmy uczestniczyły indywidualnie w targach, jak wyjaśnia Rembisz. Stoiska poszczególnych firm były rozłożone po całej hali wystawienniczej i nie miały wspólnego elementu, który by odwiedzającym przekazywał jasny sygnał, że są to produkty z Polski. Dlatego w chwili obecnej promocja idzie w kierunku organizowania stoisk narodowych.
- Będziemy te stoiska narodowe organizować w halach branżowych, czyli grupujemy firmy z danej branży, robimy stoisko narodowe, które ma mieć co najmniej 40 metrów, bo zakładamy, że ma być ono i flagujemy je marką polskiej gospodarki – wyjaśnia Rembisz.
Nie wszędzie znają Polskę
Jak przynaje Rembisz, Polska w wielu krajach nie jest znaną, rozpoznawalną markę. Nasz kraj kojarzony jest jedynie jako region Europy. Dlatego też projekty wdrażane przez Ministerstwo Gospodarki służą również promocji naszego kraju. Jak zauważa Rembisz, należy postawić na promocję Polski, a później w oparciu o jej markę, promować konkretne produkty.
W tym celu Agencja Rynku Rolnego do maja 2015 roku realizuje branżowy program promocji, do którego zaprasza przedsiębiorców. Rynki docelowe to Rosja, Niemcy, Chiny, Francja, Ukraina oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Chodzi o wykreowanie polskich silnych marek, które będą rozpoznawalne na świecie i kojarzone przez to z krajem pochodzenia.
REKLAMA
Aleksandra Tycner, awi
REKLAMA