Koniec kampanii cukrowniczej. Dobre plony, ale czy przełożyły się na zarobek rolników?

Powoli dobiega końca kampania cukrownicza. Pogodna jesień umożliwiła wykopki buraków bez większych strat, plony są dobre, co potwierdza Kazimierz Kobza, dyrektor biura Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego.

2015-01-12, 11:12

Koniec kampanii cukrowniczej. Dobre plony, ale czy przełożyły się na zarobek rolników?
Pogodna jesień umożliwiła wykopki buraków bez większych strat. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O dobiegającej końca kompanii cukrowniczej mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Kazimierz Kobza, dyrektor biura Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego /Hanna Uszyńska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- To była jedna z najlepszych kampanii. Plony szacujemy na poziomie 68 ton z hektara, a niektóre cukrownie miały nawet 90 ton z hektara. Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli 0,5 mln ton cukru ponad kwotę produkcyjną – mówi Kazimierz Kobza.

Zła wiadomość dla plantatorów, dobra dla konsumentów

Te dobre plony nie są niestety powodem do zadowolenia dla plantatorów.

- Wiadomo, że jak czegoś jest za dużo, to jest to sprzedawane po najniższej cenie, jaka może być – mówi dyrektor Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego.

W tej sytuacji powinni być jedynie zadowoleni konsumenci, bo jak podaje ekspert, cena kilograma cukru to 1,69 zł.

Rocznie spożywamy 1,6 mln ton cukru

Polacy spożywają rocznie 1,6 mln ton cukru. W ubiegłym roku plantatorzy zasiali buraki na powierzchni 190 tys. hektarów. Przy średnim plonie ok. 65 ton z hektara wyprodukujemy w kraju blisko 2 mln ton cukru.

Hanna Uszyńska, awi

/

Polecane

Wróć do strony głównej