Ruszył pilotażowy program wdrażania elektromobilności „Niebieski Szlak"

Ruszył pilotażowy program wdrażania elektromobilności „Niebieski Szlak". Na trasie Trójmiasto - Warszawa na stacjach Lotos działa już 12 punktów ładowania. Przedsięwzięcie jest finansowane z nowego instrumentu finansowego zarządzanego przez KE.

2018-11-28, 12:55

Ruszył pilotażowy program wdrażania elektromobilności „Niebieski Szlak"
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock

Niebieski szlak

To pierwszy tego typu projekt realizowany w Polsce przy wsparciu środków unijnych pochodzących z Instrumentu Łącząc Europę - czytamy w informacji MIiR. Całkowita wartość inwestycji to blisko 900 tys. euro, w tym dofinansowanie Unii Europejskiej z CEF to ponad 400 tys. euro. Beneficjentem przedsięwzięcia jest spółka Lotos Paliwa, która oddała do dyspozycji kierowców 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych przy trasie Trójmiasto-Warszawa.

To pierwszy tego typu projekt realizowany w Polsce przy wsparciu środków unijnych pochodzących z Instrumentu Łącząc Europę. Jest pierwszą fazą globalnej inicjatywy obejmującej wdrożenie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz w korytarzu Bałtyk – Adriatyk.

W ramach projektu „Niebieski Szlak” punkty ładowania zlokalizowano tak, by możliwe było swobodne przejechanie trasy Trójmiasto-Warszawa niezależnie od rodzaju baterii, stylu jazdy czy warunków atmosferycznych.

REKLAMA

- Inwestycja ma ogromne znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, zapewnienia bezpieczeństwa paliwowego oraz rozwoju infrastruktury sieci bazowej - mówił cytowany w komunikacje MIiR minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Minister zapewnił wsparcie i współpracę resortu na każdym etapie realizacji projektu oraz wyraził nadzieję, że realizowany z sukcesem projekt Lotos Paliwa zachęci również inne podmioty do wdrażania tego typu przedsięwzięć na coraz większą skalę.

REKLAMA

Instrument „Łącząc Europę” to mechanizm finansowy Unii Europejskiej, który wspiera realizację kluczowej infrastruktury w transporcie, energetyce i telekomunikacji. Jest on zarządzany przez Komisję Europejską. Wybór projektu w trybie konkursowym oznacza, że projekt, który uzyskał dofinansowanie nie tylko spełnił wymagania konkursu, ale również jest konkurencyjny wobec innych zgłoszonych projektów.

Budżet instrumentu na lata 2014-2020 wynosi ponad 30 mld euro, z tego 24 mld euro przeznaczono na sektor transportu (pozostałe sektory to energia i telekomunikacja).

PAP, NRG, kw 


 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej