PERN rozwija infrastrukturę. Krok ku energetycznej niezależności - w 2023 r. uniezależnimy się od dostaw z Rosji
W 2023 roku Polska osiągnie niezależność energetyczną w odniesieniu do dostaw ropy i paliw. Jak zapewnia pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski, zadaniem PERN, spółki zarządzającej ropociągami i magazynami ropy, jest doprowadzenie do pełnego zróżnicowania kierunków dostaw ropy naftowej do Polski, zwłaszcza do rafinerii PKN Orlen.
2019-09-18, 16:30
Posłuchaj
- W 2023 roku Polska osiągnie niezależność w dostawach ropy i paliw
- Dywersyfikacji źródeł dostaw ma służyć rozbudowa infrastruktury przesyłowej i magazynowej
- Polska imortuje coraz mniej ropy z Rosji, za to coraz więcej z Arabii Saudyjskiej
Dywersyfikacji źródeł dostaw ma służyć rozbudowa infrastruktury przez PERN.
Wiosną 2020 roku mają być zakończone prace przy budowie nowych zbiorników w gdańskiej bazie PERN, jesienią przyszłego roku planowane jest poza tym oddanie zbiorników w gdańskim Terminalu Naftowym. Z kolei w 2023 roku do użytku oddana ma być II nitka rurociągu pomorskiego. Trwają przygotowania do II etapu rozbudowy baz paliwowych oraz budowy rurociągu Boronów - Trzebinia.
Dywersyfikacja zapewni bezpieczeństwo energetyczne
PERN ma przed sobą zadanie, które realizuje skutecznie od kilku lat - podkreślił pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.
REKLAMA
Przypominając o 60. rocznicy utworzenia PERN, Naimski podkreślił, iż obecnie spółka ta stanowi „niezbędny element całego sektora bezpieczeństwa energetycznego w Polsce”. - Bez PERN-u, bez tego, co PERN zapewnia rafineriom, a także w całym systemie rozprowadzania i dostarczania paliw w Polsce, po prostu nie bylibyśmy bezpieczni” - ocenił.
>>>[CZYTAJ TAKŻE] Polska nie jest zdana tylko na rosyjską ropę
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej zwrócił uwagę na realizowane przez PERN inwestycje polegające m.in. na rozbudowie infrastruktury magazynowej i rurociągowej, związanej ze składowaniem i przesyłem ropy naftowej oraz paliw, na które - według spółki - do 2022 r. nakłady wyniosą łącznie 2,7 mld zł.
Druga nitka ropociągu pomorskirgo łączącego Naftoport z rafinerią płocką umożliwi koncernowi swodobę wyboru surowca
- Fundamentem tego stanie się zbudowanie drugiej nitki ropociągu pomorskiego, który praktycznie rzecz biorąc powiększony o 100 proc. (przepustowości – PAP) na trasie przesyłowej z Naftoportu do Płocka umożliwi faktycznie rafinerii płockiej całkowitą swobodę, całkowitą wolność wyboru surowca, który będzie w tej rafinerii przetwarzany – podkreślił Naimski.
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, odnosząc się do wielkości środków finansowych, jakie PERN zamierza przeznaczyć na strategiczne inwestycje, zauważył jednocześnie.
REKLAMA
- Mogę powiedzieć, że te prawie 3 mld zł nakładów w ciągu kilku lat w PERN to jest rewolucja, którą ewolucyjnie wprowadzamy podkreślił.
„To proces, który wymaga kilku lat. Zaczęliśmy cztery lata temu. I mogę powiedzieć, że w 2023 r. będziemy mieli praktycznie rzecz biorąc ten plan, tę wizję zrealizowaną” – dodał Naimski.
Zakończył się pierwszy etap budowy zbiorników paliwowych
PERN poinformował, że w segmencie paliw zakończył się tam pierwszy etap rozbudowy zbiorników w jego bazach – oddano cztery nowe zbiorniki o łącznej pojemności 128 tys. metrów sześc., natomiast w ramach drugiego etapu powstanie kolejnych dziewięć zbiorników o pojemności 222 tys. metrów sześc. - zakończenie inwestycji planowane jest na 2022 r.
Z kolei na koniec 2021 r. spółka zapowiedziała oddanie do użytku rurociągu paliwowego z Boronowa do Trzebini, który – jak podkreśliła – „poprawi dostępność paliw dla aglomeracji Śląskiej”.
PERN to państwowy, strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Odpowiada za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie, zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
W listopadzie 2017 r. Rada Ministrów przyjęła dokument „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, zgodnie z którym PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także pełnić „wiodącą rolę” w składowaniu tego surowca oraz paliw, "zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego", w tym rozbudową pojemności magazynowych.
REKLAMA
Imortujemy coraz mniej ropy z Rosji
Do 1996 r. 100 proc. importowanej do Polski ropy naftowej pochodziło z Rosji, to od kilku lat rośnie udział innych dostawców.
W I połowie 2019 r. zaledwie 63 proc. importu ropy do Polski pochodziło z Rosji. To znaczący spadek w odniesieniu do zeszłego roku, kiedy wartość ta wyniosła 77 proc., zaś w 2017 r. prawie 80 proc.
Drugim największym dostawcą w ostatnich latach jest Arabia Saudyjska. Udział dostaw z tego kierunku w I połowie 2019 r. wyniósł 15 proc., w porównaniu z 8 proc. w 2018 r. Surowiec płynie też z Nigerii. Do czerwca 2019 r. udział importu ropy z tego kraju w Polsce to 7 proc.
Blisko 5-procentowy udział w imporcie ropy do Polski ma też Wielka Brytania. Dywersyfikację w I połowie 2019 r. uzupełniają m.in. takie kraje, jak Kazachstan i Norwegia z udziałem po ok. 3 proc
PolskieRadio24.pl, IAR, PAP, md, jk
REKLAMA