Przewozy Regionalne uratowane. Dostaną pieniądze, ale będą ciąć połączenia i zatrudnienie

2015-02-26, 19:00

Przewozy Regionalne uratowane. Dostaną pieniądze, ale będą ciąć połączenia i zatrudnienie
Pociąg Przewozów Regionalnych w Krakowie. Foto: Aktron / Wikimedia Commons

To ważna informacja dla milionów Polaków korzystających z kolei. Marszałkowie 13 z 16 województw zgodzili się na reformę Przewozów Regionalnych. Tym samym największy przewoźnik kolejowy jest uratowany. Tyle, że plan restrukturyzacji przewiduje cięcie nierentownych połączeń i zwolnienia pracowników.

Posłuchaj

Przewozy Regionalne uratowane: dostaną wsparcie finansowe, ale muszą ciąć połączenia oraz zatrudnienie./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Akceptacja marszałków, jako formalnych właścicieli spółki, była niezbędna. Inwestorem strategicznym zostanie Agencja Rozwoju Przemysłu, która wpompuje w firmę 750 milionów złotych. Większość tych pieniędzy będzie przeznaczona na spłatę historycznego długu.

Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oceniła, że dobrze się stało, że marszałkowie porozumieli się ws. planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. "To zamyka pewien etap. Będzie można przejść do bardziej konkretnych działań - umawiania się z samorządami co do konkretnych kroków restrukturyzacyjnych" - powiedziała szefowa MIR.

W ramach restrukturyzacji będą cięcia zatrudnienia

Reforma firmy wiąże się też ze zwolnieniami wśród załogi. Prezes spółki Tomasz Pasikowski na razie nie chce jednak powiedzieć, ile osób będzie się musiało pożegnać z pracą.

Będzie program dobrowolnych odejść?

Zapewnił jednocześnie, że trwają rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych w sprawie osłon socjalnych. Nie jest wykluczone, że spółka zaproponuje program dobrowolnych odejść. Pracownicy, którzy zdecydują się na odejście z firmy otrzymają odprawy pieniężne.

Będą cięcia połączeń

Reforma ma ruszyć w drugim półroczu. Zmiany odczują też pasażerowie. Prezes wyjaśnia, że najbardziej deficytowe połączenia będą likwidowane. Pasikowski zaznaczył, że zostanie przeprowadzone dokładne badanie, które wskaże, ile osób korzysta z poszczególnych połączeń.

Te najmniej popularne, a co za tym idzie najmniej dochodowe będą mogły być skasowane. Prezes zaznaczył jednak, że kryterium ekonomiczne będzie co prawda najważniejsze, ale nie jedyne, jeśli chodzi o ocenę połączeń.

Porozumienia nie podpisało województwo dolnośląskie

Przedstawiciele zarządu firmy deklarują, że nadal prowadzą rozmowy z marszałkami województw, którzy na razie nie podpisali porozumienia. Wszystko wskazuje na to, że najmniej zainteresowanie przyszłością Przewozów Regionalnych wyrażają władze województwa dolnośląskiego.

Przewozy Regionalne to największa spółka kolejowa w Polsce. Codziennie z jej pociągów korzysta ponad 230 tysięcy osób. wieloletnie zadłużenie spowodowało jednak, że firma nie pieniędzy na modernizację taboru i niezbędne inwestycje.

Plan restrukturyzacji

Plan restrukturyzacji zakłada, że skarb państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne(PR) wyemitują udziały, które obejmie ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację.

PAP, awi, jk

/

 

Polecane

Wróć do strony głównej