Samochodowe Veturilo powstanie w Warszawie. Tylko, czy wypożyczanie samochodu będzie się opłacać?
Samochodowe Veturilo, czyli miejska wypożyczalnia aut, wystartuje w stolicy najpóźniej wiosną przyszłego roku.
2015-03-05, 13:21
Posłuchaj
Tzw. car-sharing ma być receptą na problem z parkowaniem.
- Miejsca parkingowe, które są w strefie płatnego parkowania w Warszawie, z reguły zajęte są od rana, ponieważ ludzie przyjeżdżają samochodami do pracy, zostawiają je na 8 godzin i dopiero potem nimi odjeżdżają. Jeżeli ktoś przyjeżdża na chwilę, załatwić jakąś sprawę, nie ma, gdzie zaparkować. Stąd wziął się pomysł, aby utworzyć taką wypożyczalnię, która pozwoliłaby zmniejszyć ilość miejsc parkingowych w centrum Warszawy, a po drugie sprawiłaby, że te miejsca, które by pozostały, mogłyby efektywniej pracować - mówi Igor Krajnow z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Działanie podobne jak wypożyczalni rowerów
Szczegółów działania tego systemu ZTM jeszcze nie zdradza, ale wiadomo, że ma działać podobnie jak Veturilo. Za flotę będzie odpowiedzialna firma, która zostanie wybrana w drodze przetargu, a za użytkowanie samochodu zapłaci kierowca.
- Miejskie wypożyczalnie byłyby uruchomione przez wybraną w ramach postępowania o koncesję firmę. Koncesjonariusz byłby wtedy odpowiedzialny za uruchomienie tego całego systemu i później w zamian mógłby czerpać zyski z wypożyczania tych samochodów. Natomiast użytkownik musiałby się zarejestrować, mieć konto w systemie, które wcześniej zasilałby środkami, i z którego byłyby ściągane należności za wypożyczanie auta – wyjaśnia Igor Krajnow.
REKLAMA
Na początek dostępnych ma być kilkaset aut.
Podobne systemy działają w wielu miastach europejskich
Pomysł utworzenia miejskiej wypożyczalni chwali dr Michał Wolański ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który zwraca uwagę, że podobne systemy z powodzeniem działają w wielu miastach europejskich.
- Są wypożyczalnie, gdzie jest jeden typ samochodów, a są i takie, gdzie tych typów jest wiele. Niektóre miasta niemieckie uważają, że ich siłą powinna być różnorodność. Czyli np. jeśli chcemy się przeprowadzić, to możemy wypożyczyć duży samochód. Z drugiej strony są wypożyczalnie, które bazują tylko na małych samochodach, wychodząc z założenia, że one odpowiadają na większość potrzeb – wyjaśnia dr Michał Wolański.
Cena musi być konkurencyjna wobec taksówek
Wyzwaniem może być jednak cena, bo auta miejskie muszą być konkurencyjne wobec taksówek.
REKLAMA
- Biorąc pod uwagę, że pewnie będzie jakaś duża firma, która będzie tym zarządzała i będzie musiała zarobić, że samochody będą nowe, a taksówkarze potrafią sobie optymalizować koszty, to rzeczywiście tanie ceny taryf są pewnym zagrożeniem – uważa dr Michał Wolański.
Jednak zdaniem Igora Krajnowa, korzystanie z miejskiej wypożyczalni samochodów będzie dla kierowców korzystne z ekonomicznego punktu widzenia.
- Korzystanie z samochodu wypożyczonego będzie znacznie tańsze, ponieważ nie trzeba będzie ponosić kosztów paliwa, kosztów parkowania w płatnej strefie w Warszawie, ubezpieczenia i serwisowania auta. Płacić będzie się tylko i wyłącznie za przejechane kilometry – podkreśla Igor Krajnow.
Pytanie tylko, gdzie zostaną zlokalizowane stacje miejskich samochodów, szczególnie w centrum miasta.
REKLAMA
Elżbieta Szczerbak, awi
Polecane
REKLAMA