Przewozy Regionalne: strajku nie będzie. Skarb Państwa wniesie do spółki 770 mln z

2015-06-29, 07:40

Przewozy Regionalne: strajku nie będzie. Skarb Państwa wniesie do spółki 770 mln z
Przewozy Regionalne to największa spółka kolejowa w Polsce. Obsługuje przede wszystkim połączenia lokalne. Foto: Wikimedia Commons, Jan Stradowski

Nie będzie strajku w Przewozach Regionalnych. Zarząd firmy oraz kolejowe związki zawodowe zawarły porozumienie o odwołaniu planowanej na poniedziałek akcji strajkowej.

Posłuchaj

Nie będzie strajku w Przewozach Regionalnych. Zarząd firmy oraz kolejowe związki zawodowe zawarły dziś porozumienie o odwołaniu planowanej na poniedziałek akcji strajkowej. /Aleksander Pszoniak, Polskie Radio/IAR
+
Dodaj do playlisty

Komunikat w tej sprawie przekazali przedstawiciele przewoźnika. Wynika z niego, że wszystkie strony zaangażowane w proces uzdrawiania spółki chcą w tej chwili skupić się na opracowywaniu szczegółów planu restrukturyzacji, tak by jak najszybciej mógł on trafić do Komisji Europejskiej.

ARR - inwestor strategiczny w spółce będzie respektował układ zbiorowy

Jak podano w komunikacie, Agencja Rozwoju Przemysłu zobowiązała się do respektowania postanowień obowiązującego w spółce zakładowego układu zbiorowego pracy oraz wszystkich porozumień zawartych między spółką i związkami zawodowymi w niej działającymi.

Wcześniej związkowcy domagali się podpisania pięcioletniego paktu gwarancji pracowniczych. Jednak po dzisiejszych negocjacjach zawiesili ten postulat.

Podpisanie paktu gwarancji pracowniczych po zatwierdzeniu planu restrukturyzacji przez KE

W sprawie głównego postulatu związkowców, czyli podpisania paktu gwarancji pracowniczych, ustalono, że odbędą się rozmowy po zatwierdzeniu przez KE szczegółowego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.

– Odzyskanie przez spółkę rentowności jest niezbędne, by umożliwić Polakom swobodne poruszanie się zwłaszcza w obszarach swoich regionów. Jest to bardzo ważne, bo dzięki transportowi kolejowemu realizowanemu przez Przewozy Regionalne mieszkańcy z mniejszych miejscowości lub peryferii dużych aglomeracji miejskich mają możliwość dogodnego i przystępnego cenowo codziennego dojazdu do pracy, szkół, urzędów czy zakładów opieki zdrowotnej" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury i rozwoju, odpowiedzialny za kolej Sławomir Żałobka.

Porozumienie dzięki poparciu restrukturyzacji przez 13 marszałków województw


Zdaniem prezesa Przewozów Regionalnych Tomasza Pasikowskiego osiągnięte porozumienia było możliwe przede wszystkim dzięki czwartkowemu poparciu planu restrukturyzacji przez 13 marszałków województw.

W czwartek marszałkowie 13 regionów zaakceptowali plan restrukturyzacji PR. Marszałkowie 12 województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego) podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Z kolei PR przekazały, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie PSC w piątek. Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok-dwa było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.

"Dzięki tym pozytywnym decyzjom możemy teraz przejść do kolejnego etapu procesu restrukturyzacji, jakim jest przedłożenie do KE szczegółowego planu działań naprawczych, co w efekcie pozytywnie przełoży się na jakość świadczonych przez nas usług przewozowych" - powiedział cytowany w komunikacie Pasikowski.

Skarb Państwa zasili Przewozy 770 mln złotych


Scenariusz restrukturyzacji PR zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa, którym będzie po objęciu jesienią większościowego pakietu udziałów Agencja Rozwoju Przemysłu, wniesie do spółki środki finansowe w wysokości 770 mln zł. Zostaną one przeznaczone zarówno na pozbycie się historycznych długów, jak i na jej restrukturyzację i rozwój spółki. Fundusze te zostały zarezerwowane w tegorocznym budżecie państwa.

"Dzięki restrukturyzacji Przewozy Regionalne będą mogły odzyskać długotrwałą rentowność, a także zdolności inwestycyjne m.in. w nowy tabor i jego modernizację, z korzyścią przede wszystkim dla pasażerów, którzy otrzymają dobrą jakościowo i przy tym rozsądną cenowo usługę" - podkreślił przewoźnik.

Przewozy Regionalne to największa spółka kolejowa w Polsce. Obsługuje przede wszystkim połączenia lokalne. W zeszłym roku z jej usług skorzystało prawie 80 milionów osób.

IAR, jk

Polecane

Wróć do strony głównej