PKP otwiera w Nasielsku pierwszy innowacyjny dworzec kolejowy. Tańszy o 40 proc. w eksploatacji

2015-08-29, 08:44

PKP otwiera w Nasielsku pierwszy innowacyjny dworzec kolejowy. Tańszy o 40 proc. w eksploatacji
Dworzec w Nasielsku. Foto: Materiały prasowe

W Nasielsku oddano właśnie do użytku nowy dworzec kolejowy. To pierwszy obiekt, który powstał w ramach pilotażowego projektu pod nazwą Innowacyjne Dworce Systemowe. Stary budynek został wyburzony, a w jego miejscu stanął nowoczesny, ekologiczny obiekt, który jest nie tylko przyjazny środowisku, ale również tańszy w utrzymaniu.

Posłuchaj

O innowacyjnym dworcu w Nasielsku mówi Bartosz Szubski, dyrektor Departamentu Inwestycji w PKP SA (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Już na pierwszy rzut oka widać, że dworzec jest mały. Chodzi właśnie o to, aby dostosować wielkość obiektu do potrzeb lokalnych - wyjaśnia Bartosz Szubski, dyrektor Departamentu Inwestycji w PKP SA. Jego poprzednik miał ponad 1500 metrów kwadratowych, ale większość tej powierzchni nie była wykorzystywana, co rodziło niepotrzebne koszty. Cała idea innowacyjnych dworców systemowych polega właśnie na tym, że budowane są nowe obiekty, odpowiadające swoją wielkością na zapotrzebowanie pasażerów.

Cały szereg rozwiązań proekologicznych

W dworcach tych zastosowany jest cały szereg rozwiązań proekologicznych. Na dachu zainstalowane są panele słoneczne, które produkują energię wykorzystywaną do oświetlenia zewnętrznego dworca. Odzyskiwana jest także woda deszczowa, używana potem w toaletach - mówi dyrektor Szubski. Na dworcu w porze nocnej redukuje się też oświetlenie, dzięki czujnikom ruchu. Według szacunków wszystkie te rozwiązania mogą pomóc obniżyć koszty eksploatacji dworca nawet o 40 procent.

Dworzec zbudowano w 14 miesięcy

Do końca tego roku w ramach projektu Innowacyjnych Dworców Systemowych do użytku zostaną oddane jeszcze trzy obiekty - w Mławie, Strzelcach Krajeńskich Wschód i w Ciechanowie. Jeśli pilotaż się powiedzie, w przyszłym roku powstanie około 10 nowych dworców systemowych. Wśród lokalizacji, które są brane pod uwagę jest Pomiechówek, Poznań Garbary czy Sędziszów Małopolski. Zaletą tych inwestycji jest także bardzo szybkie tempo ich realizacji. W wypadku dworca w Nasielsku - od momentu podpisania umowy z wykonawcą do dnia oddania do użytku - minęło zaledwie 14 miesięcy i 3 dni.

Inwestycje powstaną w mniejszych miejscowościach

Ale to nie koniec inwestycji w budowę i modernizację dworców w Polsce. Jak mówi Piotr Ciżkowicz, wiceprezes PKP SA inwestycje są realizowane nie tylko w dużych miastach, ale też - a może przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. Dworców klasy premium, czyli tych największych mamy w Polsce tylko 16, a ogółem około 500. W ciągu ostatnich 3 lat zmodernizowano, albo wybudowano od nowa około 80 obiektów dworcowych - o różnej wielkości. Obecnie realizowanych jest 25 kolejnych inwestycji, a w planach jest kilkadziesiąt - dodaje Ciżkowicz. Na modernizację dworców w ostatnim czasie przeznaczyliśmy już ponad miliard złotych, w kolejnych latach chcemy utrzymać tempo wydatków i będziemy na ten cel przeznaczać od 100 do 200 milionów złotych rocznie - podsumowuje wiceprezes PKP SA.  

REKLAMA

Zmieni się również tabor

Zmieniają się dworce, ale także tabor. W połowie grudnia bieżącego roku - po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy - na trasy wyjadą nowe pociągi typu Flirt, produkowane przez konsorcjum Stadler Polska i Newag. Pasażerowie będą nimi mogli podróżować między innymi z Olsztyna do Krakowa, przez Nasielsk właśnie, z Gdyni do Katowic, z Krakowa do Szczecina i z Warszawy do Bydgoszczy - wylicza Zuzanna Szopowska, z PKP Intercity. Spółka kupiła 20 pociągów typu Flirt. To jeden z elementów dużego programu inwestycyjnego na kwotę blisko 6 miliardów złotych. Obok 20 pociągów Pendolino zakupiono właśnie 20 Flirtów i 20 Dartów z bydgoskiej Pesy. Te ostatnie składy także są przewidziane na długie trasy, między innymi z Bielska-Białej do Białegostoku czy Lublina, przez Warszawę.  

Sylwia Zadrożna

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej