Budowa trasy N-S przez Rudę Śląską: powstaje komunikacyjny kręgosłup miasta

Na początku 2016 r. władze Rudy Śląskiej planują ogłosić przetarg na budowę III etapu trasy N-S, która połączy w tym mieście autostradę A4 z Drogową Trasą Średnicową. Trwająca już budowa II etapu wyprzedziła harmonogram; jej wykonanie finansowe sięgnęło 48 proc.

2015-12-14, 08:59

Budowa trasy N-S przez Rudę Śląską: powstaje komunikacyjny kręgosłup miasta
Budowana przez Rudę Śląską trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem miasta. Foto: Pixabay.com

Budowana przez Rudę Śląską trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem miasta. Oddany do użytku w styczniu ub. roku pierwszy odcinek N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ do węzła z rudzką ul. 1-go Maja. W obecnym, II etapie prac powstaje m.in. ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą.

Według informacji rudzkiego samorządu dla III etapu trasy - od ul. Bukowej do ul. Kokota w dzielnicy Bielszowice wraz z dwupoziomowym węzłem - wydano już pozwolenie na budowę. Kolejny krok to ogłoszenie procedury przetargowej na wykonanie robót – ma to nastąpić na początku 2016 r.

Ponad 300 mln zł kredytu z EBI

W ostatnich tygodniach władze Rudy Śląskiej informowały, że na finansowanie rozpoczynanych inwestycji – w tym III etapu trasy N-S - zamierzają w ciągu czterech lat wykorzystać ponad 300 mln zł niskooprocentowanego kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego; jednocześnie będą starały się o ich dofinansowanie środkami zewnętrznymi.

Podobnie miasto zaplanowało finansowanie trwającej, wartej blisko 50 mln zł budowy drugiego odcinka trasy N-S. Rozpoczęła się ona w połowie br. dzięki środkom własnym, pochodzącym m.in. z emisji obligacji. Dzięki temu, że zadanie jest wpisane na listę projektów, które mają być objęte unijnym dofinansowaniem, większa część wydatków powinna wrócić do miejskiej kasy.

Trwa budowa konstrukcji drogi

Wykonawca, firma Drogopol, od początku deklarował, że chce możliwie skrócić przetargowy dwuletni termin na realizację inwestycji. Według jego informacji zakończono już najcięższe roboty terenowe; obecnie trwa budowa konstrukcji drogi – która może być prowadzona przy niewielkim mrozie. Zainstalowano czujniki, które będą monitorowały stan drogi pod kątem wpływu eksploatacji górniczej. Zaawansowane są prace przy budowie wiaduktu i przepustów.

- Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym prace przebiegają bez przeszkód i już udało się ich wykonać więcej, niż zaplanowano na ten rok – zaznaczyła prezydent miasta Grażyna Dziedzic. Służby prasowe miasta podały m.in., że wykonanie finansowe inwestycji sięgnęło już 48 proc.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej