Nowe życie polskich portów. Dzięki agro-towarom i rozbudowie

Polskie porty, chcą coraz śmielej i skuteczniej konkurować z portami w Rostocku i Hamburgu, a tym samym umacniać swoją pozycję na Bałtyku.

2016-05-11, 19:07

Nowe życie polskich portów. Dzięki agro-towarom i rozbudowie
Terminal agro w Świnoujściu przejmie ładunki z portów niemieckich – głównie z Rostocku i Hamburga. . Foto: Wikimedia Commons, Mateusz War. (Email)

Posłuchaj

O wielkich planach polskich portów, które dzięki rozbudowie i postawieniu na segment agro chcą konkurować z niemieckimi portami, mówi w radiowej Jedynce Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics, największego operatora portowego w Polsce./Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Zarządzający naszymi portami uważają, że zamiast podążać do Niemiec, polscy wytwórcy mogą  o wiele więcej ładunków dostarczać na przykład do Świnoujścia.

Na celowniku produkty rolno-spożywcze

̶  W dużej mierze chodzi o produkty rolno-spożywcze, wyjaśnia Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics, największego operatora  portowego w Polsce.

Gdynia, Gdańsk, Świnoujście – agro-porty

Jak podkreśla, już obecnie przeładowujemy w Gdyni tych towarów 1,3 mln t, a chcemy dojść do 2 mln ton.

̶  Jednocześnie w Gdańsku chcemy wybudować najnowocześniejszy terminal na Bałtyku produktów rolnych i sądzimy, że w krótkim okresie dojdziemy do 4 mln ton – mówi Zbigniew Nowik.

REKLAMA

̶  Chcemy rozwijać terminal agro w Świnoujściu i sądzimy, że przejmie on ładunki z portów niemieckich – głównie z Rostocku i Hamburga – dodaje gość radiowej Jedynki.

̶ W przypadku Świnoujścia dodatkowym atutem będzie żegluga śródlądowa, gdyż chcemy uruchomić sieć połączeń z Niemiec Wschodnich, gdyż Rostock nie ma możliwości korzystania z barek – mówi ekspert.

Dobre połączenie śródlądowe Świnoujścia z Wielkopolską i Dolnym Śląskiem

Jak podkreśla, wraz z regulacją Odry, planowane jest wożenie barkami towarów rolnych z Dolnego Śląsku, Wielkopolski, do Świnoujścia.

Polskie porty coraz bardziej uniwersalne

Polskie porty coraz skuteczniej konkurują z zagranicznymi.

REKLAMA

Ekspert wyjaśnia, że w polskich portach prowadzona jest od kilku lat dywersyfikacja, czego przykładem jest Świnoujście, które dawniej było portem eksportowym dla polskiego węgla, a obecnie jest portem uniwersalnym, który dodatkowo wzmocni segment agro.

̶  Uważamy, że szczególnie będzie rósł eksport artykułów rolno spożywczych, a ich transport będzie się odbywał drogą morską – mówi gość Jedynki.

OT Logistics ma nadzieję, że przedstawiane przez rząd plany rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce, głównie na Odrze i Wiśle, zostaną zrealizowane. Tymi szlakami wodnymi można by dowozić towary do portów na dużą skalę.

Transport  barkami i koleją, a dalej statkami jest być może wolniejszy, ale tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy.

REKLAMA

A to może być atrakcyjne dla polskich producentów zbóż, towarów masowych, ale i przemysłowych, bo koszty transportu stanowią dużą część ostatecznej ceny tych produktów.

Sylwia Zadrożna, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej