Tarnów podwoi flotę ekologicznych autobusów napędzanych CNG

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Obrót Detaliczny podpisało nową, bezterminową umowę na dostawę sprężonego gazu ziemnego dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie - największej firmy świadczącej usługi przewozów pasażerskich w mieście.

2017-03-08, 20:14

Tarnów podwoi flotę ekologicznych autobusów napędzanych CNG
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Mat. prasowy PGNiG

Posłuchaj

Dlaczego sprężony gaz CNG, wykorzystywany w komunikacji miejskiej jest najlepszy dla miast, mówimy na przykładzie Tanowa, który podpisał z PGNiG umowę na dostawy tego gazu, w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
+
Dodaj do playlisty

Do 2020 roku przewiduje się, że dzięki realizacji umowy, nastąpi wzrost wolumenu dostaw CNG do blisko 1 mln m sześciennych gazu rocznie.

Podpisana dziś umowa przyniesie wiele korzyści dla obu stron.

PGNiG OB zyska długoletniego partnera, która zapewni rentowność stacji CNG w Tarnowie. Miasto natomiast będzie mogło m.in. zwiększyć inwestycje w nowy ekologiczny tabor, zasilany sprężonym gazem ziemnym.

− Taka inwestycja będzie teraz bardziej opłacalna niż dotychczas - podkreśla  Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie.

REKLAMA

Nowa umowa korzystna dla miasta

Podkreśla, że umowa którą podpisano, jest korzystna dzięki partnerskiemu zrozumieniu potrzeb i ograniczeń obu stron.

− Dzięki niej, możemy mówić o zwrocie o 180 stopni w podejściu używania paliwa CNG dla komunikacji miejskiej. Dotychczas musieliśmy do niego dokładać prawie 0,5 mln zł rocznie. I myśleliśmy o ograniczaniu floty komunikacyjnej, mówi gość radiowej Jedynki.

Tarnów podwoi flotę ekologicznych autobusów

Teraz tarnowskie MPK mówi o powiększeniu floty autobusów z obecnych 11-tu do 21 nowoczesnych pojazdów zasilanych gazem CNG. Docelowo, mają one zastąpić w Tarnowie dużo mniej przyjazne dla środowiska i zdrowia mieszkańców autobusy starej generacji, zasilane olejem napędowym.

Jerzy Wiatr dodaje, że jeśli zostanie zmniejszona akcyza na CNG, a prace już nad tym trwają w resortach energii i finansów, to tabor autobusowy zasilany tym paliwem wzrośnie znów o kilkanaście sztuk.

REKLAMA

− Autobusy zasilane CNG są najlepszym rozwiązaniem dla alternatywnego transportu, podkreśla gość Polskiego Radia.

Technologia CNG: przyjazna środowisku, tania i idealna dla miast

− A zalet CNG jest sporo, mówi Adam Simonowicz, dyrektor w PGNiG OD.

I wymienia, że jest to technologia bardzo efektywna ekologicznie, przyjazna środowisku, idealna dla miast.

Trzeba stawiać nie tylko na elektromobilność, ale i na gazomobilność

− Potencjał CNG jest ogromny ale wciąż mało wykorzystany -podkreśla Henryk Mucha prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

REKLAMA

Dlatego, jak mówi, rząd obok programu elektromobilności, powinien rozwijać także gazomobilność.

− Te dwa programy oznaczają dla samorządów dywersyfikację, mówi prezes Mucha.

PGNiG stawia na rozwój CNG w Polsce

PGNiG Obrót Detaliczny w najbliższych latach chce stawiać na rozwój CNG w Polsce. Obecnie na terenie kraju jest już ponad 20 stacji z gazem CNG, kolejne mają powstać w najbliższej perspektywie.

Aktualnie PGNiG Obrót Detaliczny prowadzi rozmowy z innymi przedsiębiorstwami sektora komunikacji miejskiej i firmami komunalnymi, m.in. w Tychach, Rzeszowie, Gdyni i Radomiu.

REKLAMA

Elżbieta Szczerbak, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej