Tarnów podwoi flotę ekologicznych autobusów napędzanych CNG
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Obrót Detaliczny podpisało nową, bezterminową umowę na dostawę sprężonego gazu ziemnego dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie - największej firmy świadczącej usługi przewozów pasażerskich w mieście.
2017-03-08, 20:14
Posłuchaj
Do 2020 roku przewiduje się, że dzięki realizacji umowy, nastąpi wzrost wolumenu dostaw CNG do blisko 1 mln m sześciennych gazu rocznie.
Podpisana dziś umowa przyniesie wiele korzyści dla obu stron.
PGNiG OB zyska długoletniego partnera, która zapewni rentowność stacji CNG w Tarnowie. Miasto natomiast będzie mogło m.in. zwiększyć inwestycje w nowy ekologiczny tabor, zasilany sprężonym gazem ziemnym.
− Taka inwestycja będzie teraz bardziej opłacalna niż dotychczas - podkreśla Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie.
REKLAMA
Nowa umowa korzystna dla miasta
Podkreśla, że umowa którą podpisano, jest korzystna dzięki partnerskiemu zrozumieniu potrzeb i ograniczeń obu stron.
− Dzięki niej, możemy mówić o zwrocie o 180 stopni w podejściu używania paliwa CNG dla komunikacji miejskiej. Dotychczas musieliśmy do niego dokładać prawie 0,5 mln zł rocznie. I myśleliśmy o ograniczaniu floty komunikacyjnej, mówi gość radiowej Jedynki.
Tarnów podwoi flotę ekologicznych autobusów
Teraz tarnowskie MPK mówi o powiększeniu floty autobusów z obecnych 11-tu do 21 nowoczesnych pojazdów zasilanych gazem CNG. Docelowo, mają one zastąpić w Tarnowie dużo mniej przyjazne dla środowiska i zdrowia mieszkańców autobusy starej generacji, zasilane olejem napędowym.
Jerzy Wiatr dodaje, że jeśli zostanie zmniejszona akcyza na CNG, a prace już nad tym trwają w resortach energii i finansów, to tabor autobusowy zasilany tym paliwem wzrośnie znów o kilkanaście sztuk.
REKLAMA
− Autobusy zasilane CNG są najlepszym rozwiązaniem dla alternatywnego transportu, podkreśla gość Polskiego Radia.
Technologia CNG: przyjazna środowisku, tania i idealna dla miast
− A zalet CNG jest sporo, mówi Adam Simonowicz, dyrektor w PGNiG OD.
I wymienia, że jest to technologia bardzo efektywna ekologicznie, przyjazna środowisku, idealna dla miast.
Trzeba stawiać nie tylko na elektromobilność, ale i na gazomobilność
− Potencjał CNG jest ogromny ale wciąż mało wykorzystany -podkreśla Henryk Mucha prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
REKLAMA
Dlatego, jak mówi, rząd obok programu elektromobilności, powinien rozwijać także gazomobilność.
− Te dwa programy oznaczają dla samorządów dywersyfikację, mówi prezes Mucha.
PGNiG stawia na rozwój CNG w Polsce
PGNiG Obrót Detaliczny w najbliższych latach chce stawiać na rozwój CNG w Polsce. Obecnie na terenie kraju jest już ponad 20 stacji z gazem CNG, kolejne mają powstać w najbliższej perspektywie.
Aktualnie PGNiG Obrót Detaliczny prowadzi rozmowy z innymi przedsiębiorstwami sektora komunikacji miejskiej i firmami komunalnymi, m.in. w Tychach, Rzeszowie, Gdyni i Radomiu.
REKLAMA
Elżbieta Szczerbak, jk
Polecane
REKLAMA