Resort infrastruktury: najważniejsza budowa dróg i modernizacja kolei

Jak co tydzień, przedstawiamy państwu nowe resorty gospodarcze - dziś powiemy o nowym Ministerstwie Infrastruktury, na czele którego stanął dotychczasowy minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, wieloletni wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

2018-02-12, 18:24

Resort infrastruktury: najważniejsza budowa dróg i modernizacja kolei
W lipcu 2017 r. rząd przyjął znowelizowany Program Budowy Dróg Krajowych, poszerzając pulę środków na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł.Foto: Pixabay

Posłuchaj

O zadaniach, calach, pracy ministerstwa infrastruktury, mówi w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu./Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

− Ministerstwo Infrastruktury zgodnie z rozporządzeniem, zajmuje się obszarami transportu i łączności, a szczególnie chodzi tu o transport lotniczy, kolejowy, drogowy, a także pieczę nad Pocztą Polską, wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.

Jeden z najważniejszych celów: rozpoczęcie budowy Centralnego Portu KomunikacyjnegoZ

Jak dodaje, resort został zasilony pełnomocnikiem ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, co oznacza, że najważniejszym celem resortu jest obecnie rozpoczęcie budowy tej strategicznej inwestycji.

Ważne inwestycje na kolei

Oprócz transportu lotniczego, którego najważniejszym wyzwaniem jest wspomniany Centralny Port Komunikacyjny, resort kładzie silny nacisk także na inwestycje kolejowe i drogowe.

REKLAMA

Jak zaznacza rzecznik, minister Adamczyk wyznaczył jasny cel dla kolei.

− Jest nim bezpieczna, punktualna, komfortowa kolej, mówi Huptyś.

− I każda nowa umowa dotycząca inwestycji czy modernizacji przybliża nas do tego celu, mówi rzecznik.

Infrastruktura to krwiobieg gospodarki

− Zadania jakie wyznaczył sobie resort infrastruktury są niezwykle ważne, podkreśla Jakub Majewski, ekspert Fundacji ProKolej. Jak mówi, infrastruktura, transport, to krwioobieg gospodarki.

Jak podkreśla, infrastruktura to podstawa funkcjonowania innych branż, mobilności społecznej, inwestycje w kolej, drogi i lotnictwo zmieniły przez ostatnie trzy lata krajobraz Polski.

REKLAMA

67 mld zł na samą kolej

Przypomina, że mamy bardzo duże środki na inwestycje infrastrukturalne, 67 mld zł na samą kolej, które wydamy na tory i tabor.

Ważna łączność między regionami i miastami

− Nie ma rozwoju gospodarczego, również poszczególnych regionów Polski, bez odpowiedniego skomunikowania, zwraca uwagę Szymon Huptyś. Dlatego, jak mówi, zarówno inwestycje w infrastrukturę kolejową, jak i drogową są prowadzone w sposób bardzo dynamiczny.

Pula środków na drogi zwiększona do 135 mld zł

Przypomina, że w lipcu 2017 r. rząd przyjął znowelizowany Program Budowy Dróg Krajowych, poszerzając pulę środków na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł.

− Dzięki temu, w najbliższych latach powstaną takie drogi jak S19 w całości czyli Via Carpatia, doprowadzimy do finalizacji budowy autostrady A1, drogi ekspresowej S3, drogi ekspresowej S7, wszystkie szlaki drogowe prowadzące w osi Północ-Południe, które są priorytetowe i będą powstawały w pierwszej kolejności, mówi Huptyś.

REKLAMA



Warto wspomnieć, że znajdujące się dotychczas pod nadzorem dawnego resortu - budownictwo, zostało wcielone w obszar nowego ministerstwa inwestycji i rozwoju, natomiast pieczę nad mieszkalnictwem przejął bezpośrednio premier Mateusz Morawiecki.

Elżbieta Szczerbak, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej