Pierwsza polska firma na jedwabnym szlaku

Największy chiński prywatny operator logistyczny Worldwide Logistics Group (WWL) wspólnie z gdyńską spółką ATC Cargo S.A. – wiodącym operatorem kontenerowym w Polsce - podjął decyzję o rozwoju grupy logistycznej na terenie Europy.

2018-03-22, 21:02

Pierwsza polska firma na jedwabnym szlaku
Jedwabny szlak ma połączyć od nowa Europe i Azję.Foto: Wikimedia Commons

Posłuchaj

O pierwszej polskiej firmie na Jedwabnym Szlaku, która podpisała umowę z największym chińskim prywatnym operatorem logistycznym, mówi w Polskim Radiu 24 Artur Jadeszko, prezes gdyńskiej spółki ATC Cargo SA. /Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

− Współpraca wpisuje się w zainicjowaną przez Państwo Środka politykę tzw. „jednego pasa i jednej drogi” – wskrzeszenia historycznego szlaku jedwabnego jako sieci kolejowo-drogowej, łączącej dwa największe rynki świata: Chiny i Europę -mówi Artur Jadeszko, prezes gdyńskiej spółki ATC Cargo SA.

Polska firma będzie odpowiedzialna za rozwój rynku europejskiego

Gość Polskiego Radia 24 podkreśla, że obecnie Unia Europejska jest największym partnerem handlowym Chin, przeganiając Stany Zjednoczone.

− Stąd nasza decyzja o integracji z chińskim partnerem, gdzie nasza firma będzie odpowiedzialna za rozwój rynku chińskiego, mówi gość PR24.

Polska ważnym miejscem Europy

Polska została wybrana na centrum operacyjne ekspansji Grupy w Europie m.in. ze względu na położenie geopolityczne.

Jak mówią przedstawiciele WWL, nasz kraj ma potencjał stać się logistycznym sercem Europy.

Gość PR24 przypomina, że Jedwabny Szlak kończy się w Unii Europejskiej. Tropem szlaku podąża chiński biznes.

−Stąd Polska staje przed ogromną szansą stania się nie tylko celem tranzytowym, ale punktem redystrybucji przynajmniej na Europę Środkowo-Wschodnią, mówi Artur Jadeszko.

Europejski rynek logistyczny z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Według Eurostatu, między 2006 r. a 2016 r. spośród głównych partnerów handlowych EU-28, największą stopę wzrostu odnotowano w przypadku eksportu do Chin, który zwiększył się prawie trzykrotnie.

REKLAMA

Tak samo po stronie importu: w latach 2006-2016 w UE-28, największe wzrosty odnotowano w przypadku przywozu z Państwa Środka (76 %).

Z Chin pochodziła ponad jedna piąta (20,2 %) łącznego przywozu do UE-28 w 2016 r. i były one największym dostawcą towarów importowanych do UE-28.

Udział Stanów Zjednoczonych w przywozie towarów do UE-28 (14,5 %) był o około 6 punktów procentowych niższy od udziału Chin.

Jak podaje Eurostat, średni obrót handlowy Państwa Środka ze Starym Kontynentem przekracza 1 mld euro dziennie.

REKLAMA

Elżbieta Szczerbak, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej