Rząd przyjął projekt specustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Powstanie 40 km od Warszawy do 2027 r.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiającej powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz towarzyszących mu inwestycji tworzących spójny system transportowy lotniczo-kolejowo-drogowego.

2018-04-26, 19:53

Rząd przyjął projekt specustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Powstanie 40 km od Warszawy do 2027 r.
Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.Foto: hxdyl/Shutterstock

CPK ma powstać, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z listopada 2017 r., w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego.

Do połowy maja zakończenie badań lokalizacyjnych, które zdecydują, gdzie dokładnie powstanie CPK

Jak poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, w połowie maja mają zakończyć się badania lokalizacyjne, które pokażą, gdzie może powstać Centralny Port Komunikacyjny. Dodał, że negocjacje z właścicielami gruntów mają potrwać blisko dwa lata, a budowa portu ma ruszyć w 2020 roku.



− Jesteśmy już na końcówce badań lokalizacyjnych, a kolejnym krokiem będzie wydanie rozporządzenia przez Radę Ministrów, które wyznaczy gminy, bądź ich części, w których te lokalizacje będą się znajdować".

W wytypowanych gminach będzie ograniczenie wydawania pozwoleń na budowę, ma zapobiec wzrostowi cen gruntów i spekulacjom

− Z tych terenów wojewoda aktem prawa miejscowego wykreśli dwie lokalizacje, na których będą prowadzone szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami - będzie tam ograniczone wydawanie pozwoleń na budowę" - tłumaczył.

Wyjaśnił, że będzie to ograniczone prowadzenie działalności, która mogłaby zwiększać wartość gruntów. "To jest taki mechanizm, który ma zapobiec obrotowi spekulacyjnemu" - dodał zaznaczając, że wojewoda będzie miał możliwość zwalniania z takich zakazów, "jeżeli byłaby taka potrzeba, a nie burzyłoby to prac inwestycyjnych".

"Lokalizacje, które są najbardziej prawdopodobne, będą zlokalizowane również poza gminą Baranów. Mówimy też o gminie Wiskitki i Teresin". Podkreślił, że nie jest to "stanowcze rozstrzygnięcie, ponieważ badania lokalizacyjne, przeprowadzane przez firmę doradczą, wciąż jeszcze nie zostały zakończone".

REKLAMA

Lotnisko "Solidarność" i 800 km tras kolejowych

Wiceminister przypomniał, że na mocy ustawy zostanie powołana "spółka celowa i przejmuje ona funkcję kierownika programu, czyli operacyjnego zarządzania programem, w skład którego wchodzi budowa samego portu Solidarność, ale też budowa 800 km tras kolejowych oraz koordynacja innych działań inwestycyjnych prowadzonych m.in. przez PKP PLK czy GDDKiA".

"Aby to zagrało potrzebujemy bardzo precyzyjnej synchronizacji działań, co oznacza, że te kilkaset inwestycji, które będzie się toczyć jednocześnie, powinno być zarządzanych w pewien zbliżony sposób. Wykonawcy powinni raportować do inwestorów w podobny sposób, tak abyśmy w każdym momencie inwestycji wiedzieli, gdzie jesteśmy" - wyjaśnił. "To będzie podstawowa funkcja spółki - koordynacja i zarządzanie programem jako całością" - podkreślił.

Do 2027 r. powstanie nowa trasa kolejowa Warszawa-Łódź

Wiceminister pytany o to, jak będzie przebiegała modernizacja i budowana tras kolejowych wskazał, że "to jest program, którego jak największa część będzie realizowana do 2027 roku". "Do 2027 roku chcemy zbudować nową trasę Warszawa-Łódź. Chcemy pouzupełniać sieć kolejową. Natomiast o kolejności i zakresie rozbudowy sieci kolejowej będą decydowały takie względy jak możliwość zapewnienia finansowania unijnego czy możliwości budżetowe" - zaznaczył.

Dotarcie z CPK do największych miast w Polsce w ciągu 2-2,5 godziny


"Nowe trasy kolejowe są budowane w standardzie 200-250 km/h, natomiast co do modernizowanych tras przyjęliśmy zasadę, że chcemy osiągnąć prędkość 160 km/h" - powiedział. Dodał, że "przy założeniu takich parametrów jesteśmy w stanie osiągnąć cele koncepcji przygotowania CPK, czyli dojechać z CPK do największych miast Polski w 2-2,5 godziny, poza Szczecinem, z którym uruchomimy intensywne połączenia lotnicze". "Rzeszów jest również w zasięgu dwóch godzin, natomiast - jeśli nowa trasa do Rzeszowa nie zostanie wybudowana, to oczywiście również zakładamy połączenia lotnicze Rzeszów-Warszawa" - podsumował Wild.

Nowe lotnisko ma zastąpić warszawskie Lotnisko Chopina

Jak czytamy w komunikacie CIR, inwestycja ma zastąpić warszawskie Lotnisko Chopina, które nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego.

Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie (w 2017 r. z lotniska skorzystało 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r.).

REKLAMA

Nowe lotnisko ma obsługiwać docelowo 100 mln pasażerów rocznie

Nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln.

Prace przygotowawcze mają się skończyć pod koniec 2019 r., a budowa skończona w 2027 r.

Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.

Lotnisko usytuowana przy autostradzie A2, z nowymi połączeniami kolejowymi

Nowy międzykontynentalny port lotniczy ma powstać niedaleko jednej z głównych tras wylotowych ze stolicy – przy autostradzie A2 i w pobliżu jednej z ważniejszych i bardziej uczęszczanych tras kolejowych łączących Warszawę i Łódź. Lotnisko będzie oddalone od stolicy o ok. 40 kilometrów. Dzięki rozbudowie sieci kolejowej między Warszawą i Łodzią będzie to najlepiej skomunikowany obszar w Polsce.

CPK jako węzeł przesiadkowy – kolejowo-lotniczo-drogowy

Centralny Port Komunikacyjny ma funkcjonować jako węzeł przesiadkowy oparty na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej.

REKLAMA

Jak czytamy w komunikacie, ma to być rentowny, innowacyjny węzeł transportowy, który wprowadzi nas do pierwszej dziesiątki najlepszych portów lotniczych świata, doprowadzi do intensywnego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego, stanowiącego atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego oraz zapewni trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.

CPK wprowadzi Polskę w model „piasty i szprychy”

Realizacja CPK zakłada przemodelowanie kierunków polityki transportowej Polski i oparcie jej o system tzw. piasty i szprychy (Hub&Spoke), w którym centralną rolę odgrywa CPK, stanowiący punkt odniesienia do rozwoju pozostałych zasadniczych inwestycji transportowych (drogowych, kolejowych oraz lotniczych).

Budowa CPK jako inwestycja publiczna

Projekt przesądza, że zarówno główna inwestycja, jak i inwestycje towarzyszące są celami publicznymi i inwestycjami celu publicznego w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami oraz przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Rada Ministrów określi w rozporządzeniu listę inwestycji towarzyszących

Lista inwestycji towarzyszących ma zostać określona w rozporządzeniu Rady Ministrów. Ustalając tę listę rząd będzie brał pod uwagę znaczenie danego przedsięwzięcia dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania CPK, rozwoju krajowego systemu transportowego i przesyłowego, jak również rozwoju i integracji przylegających do CPK aglomeracji.

REKLAMA

Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym

Projekt ustawy poddano konsultacjom z samorządami lokalnymi oraz mieszkańcami terenów objętych planowaną inwestycją. W wyniku zgłoszonych uwag wprowadzono przepisy zwiększające możliwości prowadzenia przez mieszkańców dalszej działalności, w tym skrócono czas rezerwacji terenu z 4 do 2 lat oraz umożliwiono przejęcie przez spółkę celową zobowiązań wynikających z realizacji projektów współfinansowanych ze środków publicznych, w tym środków europejskich.

Ponadto rozszerzono katalog nieruchomości zamiennych na terytorium całego kraju, w ramach współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, Agencją Mienia Wojskowego, Lasami Państwowym oraz Krajowym Zasobem Nieruchomości, co jest szczególnie ważne dla mieszkańców prowadzących działalność rolniczą.

Spółka będzie nabywać grunty i nieruchomości w negocjacjach dobrowolnych, procedura odszkodowawcza tylko w wyjątkowych okolicznościach

Nieruchomości będą nabywane przez spółkę celową w ramach dobrowolnych negocjacji cenowych, które będą trwały do końca 2019 r. Szacuje się, że w ten sposób zostanie nabyta zdecydowana większość nieruchomości i procedura odszkodowawcza będzie uruchomiona dopiero w ostateczności. W

 przypadku zakończenia działalności rolniczej, na wniosek pełnomocnika, prezes KRUS będzie zapewniał emerytury specjalne w pełnej lub większej wysokości, również w przypadku braku wymaganego stażu pracy. Proponowane przepisy zagwarantują prawa mieszkańców i najlepsze warunki negocjacyjne ze wszystkich dotychczasowych specustaw.

REKLAMA

Zaproponowano, aby ustawa weszła w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

NRG,

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej