Model biznesowy

Model biznesowy to najogólniej rzecz ujmując opis tego w jaki sposób przedsiębiorstwo ma zarabiać tworząc wartość dla swoich klientów. Dla firmy działającej już od pewnego czasu na rynku, która produkuje i czerpie z tego dochody, podobne narzędzie nie ma dużego znaczenia, wyjaśnia dr Albert Tomaszewski ze Szkoły Głównej Handlowej.

2018-11-29, 17:08

Model biznesowy
zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock

Posłuchaj

Czym jest model biznesowy - wyjaśnia dr Albert Tomaszewski ze Szkoły Głównej Handlowej (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Jednak jeśli przyjrzymy się nowym przedsiębiorstwom związanym z innowacyjnymi technologiami, z Internetem, to okaże się, że jest tam wiele przykładów takich firm, które korzystają z produktu, a wcale za niego nie płacą.

Popatrzmy choćby na wyszukiwarkę Google. Nie płacimy za korzystanie z niej, a przecież Google jest przedsiębiorstwem, które zarabia bardzo wiele. To oznacza, że ma inny model biznesowy, czyli w inny sposób czerpie korzyści z tej wartości, którą generuje dla klientów. To skłania do analizowania owych modeli biznesowych.

Z perspektywy młodych firm, startupów,  jest to narzędzie pożądane i elastyczne. 

Szablony modelu biznesowego 

Do najpopularniejszych obecnie szablonów modelu biznesowego, wręcz standardowych narzędzi w tym kontekście, należy Business Model Canvas. Jego autorem jest Alex Osterwalder, który przedstawił  swój pomysł w książce pod tytułem „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera.”

Ten szablon stał się wśród startupów wzorem do opracowywania modelu biznesowego. Na schemacie dziewięciopolowym opisuje założenia owego rozwiązania. Tych 9 podstawowych obszarów, składa się na proces zarabiania przez firmę pieniędzy. Skupiają się one na: kliencie, ofercie, infrastrukturze i finansach

Co to jest canvas? 

Nazwa canvas wzięła się stąd, że wspomnianych 9 obszarów można przedstawić używając jednej kartki (canva) podzielonej na przyporządkowane im pola.

Zdaniem Alberta Tomaszewskiego są tu dwie kluczowe kategorie. Pierwsza to wartość dla klienta czyli to, po co ten klient ma do nas przyjść, jakie jego problemy rozwiążemy. Druga kluczowa kategoria to segment klienta, czyli jasne określenie kim jest ten klient, dlaczego chcemy z nim współpracować, jakie dane go charakteryzują. Na ten schemat składają się jeszcze: sposób dotarcia do klienta, relacje jakie będą między nami, a także kluczowe zasoby, działania i partnerzy, których potrzebujemy , aby tę wartość dostarczyć. Na to wszystko nakładamy perspektywę finansową, czyli pytania o źródła przychodów i strukturę kosztów związanych z wytwarzaniem tej wartości.

Start-up bez biznesplanu 

Część ekspertów zajmujących się funkcjonowaniem młodych firm podkreśla, że startup nie powinien w ogóle konstruować biznesplanów dlatego,że to jest dla niego za wcześnie. Zbyt dużo jest znaków zapytania związanych z jego przyszłością. Lepiej skupić się na opracowaniu takiego modelu biznesowego, dlatego, że to  narzędzie elastyczne, jego konstrukcję łatwo zmienić, szczególnie, jeśli będziemy na bieżąco  pracowali z klientem i dzięki temu będziemy mieć bez przerwy dopływ nowych  informacji.      


NBP 

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Dariusz Kwiatkowski, kw 

Polecane

Wróć do strony głównej